Terugblik: "Treinongeval op Gare Montparnasse in 1895"

Afgelopen donderdag 22 oktober was het 120 jaar geleden dat er een opmerkelijk treinongeval plaatsvond op het Gare Montparnasse in Parijs. In het jaar 1895 reed een trein van de Compagnie de l'Ouest van Granville naar Parijs stopte niet zoals voorzien in het Montparnassestation, maar schoof over het stootblok en het perron heen, en ramde dwars door de glazen wand van het station.

De locomotief kwam neer op de Place de Rennes, die een verdieping lager lag en hing aan de gevel alsof het een ladder was. De kop van de locomotief kwam terecht op het tramstation. De 12 wagons met 131 passagiers bleven boven op het spoor staan.

Vertrek

De trein was om 8:45 vertrokken uit Granville en had een paar minuten vertraging toen hij om 15:55 in Montparnasse binnenliep. De machinist Guillaume-Marie Pellerin, die 19 jaar ervaring had, wilde dit goedmaken door pas op het laatste moment te remmen met de westinghouserem, welke in 1869 uitgevondenwas door George Westinghouse en geoctrooieerd in 1872. Deze faalde echter, en de remmen op de locomotief en de rijtuigen waren niet voldoende om de trein op tijd tot stilstand te brengen. Pellerin en de stoker sprongen van de locomotief en redden zich voordat deze door de muur van het station brak.

De locomotief die dwars door de geval van 'Paris La Gare Montparnasse' heenboorde.

Bij het ongeluk vielen 5 zwaargewonden: 2 passagiers, een brandweerman en twee bemanningsleden. Buiten kwam een vrouw, Marie-Augustine Aguillard, om door vallend puin. Zij verving op dat moment haar man in zijn kiosk, terwijl hij avondkranten aan het halen was. De spoorwegmaatschappij betaalde haar begrafenis en een pensioen voor hun twee kinderen.

Pellerin en de treinchef Mariette werden uiteindelijk berecht. Pellerin kreeg een boete van 50 Franse frank en twee maanden gevangenisstraf, Mariette een boete van 25 frank, wat in die perode nog door de teruggelopen inflatie een flink boetebedrag was.

Vanwege dit ongeval werden in verschillende stations (onder andere Antwerpen-Centraal) de stootblokken verbeterd door gebruik te maken van zuigers met een pneumatisch vat. Deze zouden de inslag van dergelijke treinen beter of zelfs volledig kunnen opvangen.


Een van de stootblokken waarmee station Antwerpen onder anderen uitgerust is om dergelijke ongevallen tegen te gaan. (Foto: Spoorjan)

Wereldberoemd

Eén van de foto's van het ongeval uit 1885 foto is wereldberoemd geworden en is inmiddels te vinden op briefkaarten en ander drukwerk zoals op de cover van het album Lean into it en de single To be with you van de hardrockband Mr. Big.

Briefkaart Paris La Gare Montparnasse