Bouw museum Transit Oost definitief van start

Ruim 12 jaar heeft men gewerkt aan het plan om een nieuw openbaarvervoersmuseum te realiseren in de Achterhoek. Een uniek museum waarbij de geschiedenis van het rail- en busvervoer in Oost-Nederland samenkomt. De voorbereiding voor de bouw zijn reeds in volle gang. In het voorjaar van 2016 zal de museumwerkplaats opgeleverd worden.

Na de oplevering zal gestart worden met fase de inrichting van de werkplaats en het interactieve museum, die onder andere onderdak zal bieden aan een veelzijdige collectie die de geschiedenis toont van het openbaar vervoer in Oost-Nederland. De combinatie van trein, bussen, modelspoor en een uitgebreid archief is wat dit concept zo uniek maakt. Niet alleen de oude foto’s en voorwerpen uit het voormalige archief van de Geldersche Tramwegen (GTW) dragen hier aan bij, juist de combinatie met het dieseltreinstel DE-2 “Blauwe Engel” , de historische GTW-bussen (met als pronkstuk de T-Ford bus uit 1923) en de wijze waarop het leven rondom het spoor in het midden van de 19e eeuw wordt vertaald, aan de hand van een zeer gedetailleerde modelbaan van 15 bij 4 meter.

Ook zal er een treinsimulator worden opgebouwd uit één van de bewaarde koppen van het SM'90 stoptrein-materieel wat wat 1992 t/m 2005 op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen heeft gereden. Deze is in bezit van het Spoorwegmuseum, en zal worden gerestaureerd. In deze simulator kunnen kinderen straks zelf ervaren wat het beroep machinist precies inhoudt.

Vertraging bouw

De start van de bouw was tot enkele dagen geleden nog onzeker. De afgelopen maanden is er veel werk verzet door de werkgroep Transit Oost, die de laatste twee jaar de haalbaarheid van het plan heeft onderzocht. Proefboringen wezen uit dat de bodem van slechte kwaliteit is. Dit betekent dat er extra grond moet worden afgegraven voor de fundering. Tevens bleek tijdens het vooronderzoek dat er zich een seinwezen-kabel bevindt op het perceel. Mede door de inzet van het College van B&W en ambtenaren van de gemeente Winterswijk zijn deze problemen tot een minimum beperkt.

Het sein staat op groen. De investering is gedekt, mede dankzij de financiële steun van de provincie Gelderland, de gemeente Winterswijk en het Roelvinkfonds. Inmiddels zijn de vrijwilligers van Transit Oost begonnen met het vrijmaken van de bouwlocatie. Deze bevindt zich aan de Kleine Parallelweg te Winterswijk naast het emplacement die pal naast het station ligt. Hier zal komende maand begonnen worden met het bouwrijp maken van de grond.

Historie

Bezoekers worden meegenomen naar het tijdperk van de textielindustrie in Oost-Nederland. Waar zij kennismaken met de grondlegger van de eerste spoorlijn in de Achterhoek, Jan Willink en de G.O.L.S. (Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij). Welke impact het kolenvervoer vanuit het Ruhrgebied naar Nederland had voor de regio. Dit aan de hand van moderne technieken met verduidelijkende animaties zal de belevenis groots zijn maar de sfeer en kleinschaligheid van de
Achterhoek uitademen.


Een oude Diesel-drie uit Oost-Nederland op het traject Emmen-Zwolle
Foto: Philstephen_Richards

Bron: Transit Oost