Commissie Fyra komt eind oktober met rapport

De speciale commissie van de Tweede Kamer die onderzoek deed naar het mislukken van de hogesnelheidstrein Fyra en de perikelen van de uitgestelde HSL-lijn, presenteert op 28 oktober haar bevindingen.

De parlementaire enquêtecommissie heeft zich na diverse verhoren, die in mei en juni van dit jaar plaatsvonden, zich gebogen over de vraag waarom de bouw van de Fyra V250 hogesnelheidstrein vertraging opliep, en waarom deze na een maand uit de dienst moest worden gehaald wegens diverse mankementen.

V250 perikelen

De Fyra zou uiteindelijk als V250-trein over de hogesnelheidslijn moeten rijden met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur. Doordat de bouw van deze trein vertraging opliep werden er tijdelijke treinen ingezet met een maximale snelheid van 160 km/h. Toen op 9 december 2012 de eerste Fyra V250 in de officiële dienstregeling ging rijden, kwam hier abrupt in januari een eind aan nadat één van de treinen onderdelen verloor op het spoor. De treinen waren gemaakt door het Italiaanse AnsaldoBreda.

De onderzoekscommissie van het parlement begon in 2013, waarbij de hoorzittingen in het voorjaar van dit jaar plaatsvonden.


Foto: Ad Vijge

Bron: De Telegraaf