Officieus record gevestigd op spoorlijn Emmen-Zwolle

Spoorbeheerder ProRail en Strukton zijn het gelukt. Er is een nieuw record voor het Nederlandse spoor neergezet. In 11 dagen tijd is er 15,6 kilometer spoor compleet vernieuwd. Vanaf vandaag rijden alle treinen weer tussen Zwolle en Emmen.

De werkzaamheden werden speciaal in de zomer gepland, omdat er dan ook minder reizigers met de trein reizen. De afgelopen jaren is er ook in de vakanties een mega-prestatie afgerond met het vervangen van het spoor op een ander deel van dit traject. Deze vakantie was 15,6 kilometer spoor tussen Mariënberg en Coevorden aan de beurt.

Voor ProRail was deze klus tot nu toe de grootste klus ooit die uitgevoerd zal worden in recordtempo. Tussen Groningen en Leeuwarden vernieuwde ProRail al eens 14,5 kilometer in een aaneengesloten periode, en op deze Vechtdallijn hebben is al eens eerder 10 kilometer in een keer vernieuwd.
Statistieken

Tijdens de werkzaamheden werden er 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven gelegd, 26.000 dwarsliggers op 28 miljoen kilo ballastgrind gelegd.

Dat betekent 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo aan ballast (spoorgrind). Voor zover bekend is dat het langste stuk spoor dat ProRail ineens voorzag van volledig nieuw spoor.


Archieffoto: Treinenweb

Bron: ProRail