Belgische Infrabel tekent contract voor aanleg ETCS

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft een contract ondertekend met Siemens Mobility en Cofely-Fabricom voor de installatie van ETCS Level-2 op over dan 2200 km spoor. Met het contract is er voor de aanleg van het veiligheidssysteem €510 miljoen gemoeid. Uiteindelijk moet het project tegen het einde van 2025 afgerond zijn.

De twee bedrijven zijn in oktober 2014 al geselecteerd als bieder tijdens de aanbesteding, maar de opdracht werd aan het einde van dat jaar al weer gestopt door de rechtbank. Een klacht van het bedrijf AVES consortium van Alstom, Vandenbergh, Engema en Louis Stevens & Co was hiervoor de oorzaak. Op 15 juli werd Infrabel meegedeeld dat het bezwaar was ingetrokken, waarna de Raad van State oordeelde dat de gunning van de opdracht weer verder kon gaan.

Het binnenhalen van het contract is ene onderdeel van het ETCS Masterplan welke opgesteld is door Infrabel en de NMBS, en  door het Belgische parlement goedgekeurd werd in oktober 2011. Volgens de infrastructuurbeheerder is 938 kilometer al voorzien van het veiligheidssysteem, goed voor ongeveer 14% van het sporennetwerk. Infrabel verwacht dat het ECTS-systeem al voor 2022 uit zal zijn gerold over het hele sporennetwerk.

'Deze order onderstreept onze leidende positie op het gebied van automatische treinbeveiligingssystemen' zegt Siemens Mobility CEO Jochen Eickholt . Volgens hem heeft het bedrijf inmiddels al het beveiligingssysteem uitgerust in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Turkije en Hongarije. In Nederland wordt het systeem door Bombardier Transportation aangelegd, en wordt het systeem nog beproefd op enkele trajecten.


Foto: Marc Ryckaert

Bron: Railway Gazette