Nieuw spoordek RandstadRail op plek gelegd

Den Haag stond afgelopen weekend volop in de belangstelling van een grote operatie rond het spoor van de RandstadRail. Op zaterdag en zondag werd het eerste van de drie spoordekken van het nieuwe Startstation Erasmuslijn centimeter voor centimeter op zijn plek geschoven.

De inschuif-operatie ging volgens de spoorbeheerder sneller dan verwacht werd, en was uiteindelijk al een halve dag eerder al voltooid.  Volgens de spoorbeheerder 'was het namelijk technisch weer, zoals dat heet. Mooi weer om lekker bij te klussen dus.'

Nieuw start- en eindstation

De Gemeente Den Haag heeft ProRail gevraagd de bouw van de nieuwe halte opzich te nemen. Aannemer BAM heeft het spoordek gebouwd die is ontworpen door Architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam.

Het spoordek is de basis voor het nieuwe start- en eindstation van de Randstadrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam-Slinge. Aannemer BAM bouwde het spoordek de afgelopen maanden op een tijdelijke bouwlocatie op 150 meter van het station. Daarvandaan moest het lange spoordek naar het station van Den Haag Centraal vervoerd worden. Staalleverancier Iemants en de specialisten van hijsbedrijf Mammoet hielpen het geheel dit weekeinde te plaatsen.

De bouw van de HSE heeft een aanneemsom van 41 miljoen euro en moet in de zomer van 2016 opgeleverd zijn.

Spoordek

Het spoordek wat afgelopen weekend ingeschoven werd heeft een gewicht van 800.000 kilogram. Deze is op pijlers naar zijn definitieve plek geschoven door middel van een speciaal systeem, het zogeheten ‘launch-systeem.’ Dit systeem bestaat uit vijzels en een ‘push/pull-unit’ (horizontale vijzels). Deze vijzels werden op het tijdelijke werkplatform en op de kolommen gemonteerd. Hierdoor schoven de vijzels zich steeds dichter bij in de richting van de stationshal. Om een doorbuiging van het nieuwe dek te voorkomen, werd er op het Prins Bernhardviaduct een tijdelijke ondersteuning aangebracht.

Tribune

Het inschuiven van het nieuwe spoordek trok voor veel bekijks. Daarom konden toeschouwers de gehele operatie bewonderen vanaf een tribune. Volgens ProRail zouden er zo'n duizend belangstellenden zijn geweest.

Bron: ProRail