Vanaf september nieuwe Fyra V250-trein in dienst

NS Hispeed wil vanaf begin september een extra uursverbinding Fyra gaan rijden. De gebruikte trein voor deze verbinding de Fyra V250 worden. Hiermee zal deze hogesnelheidstrein na vele jaren van uitstel eindelijk de reizigersdienst ingaan.

Voorlopig gaat het om een pendeltrein één keer per uur tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat meldt reizigersplatform treinreiziger.nl op basis van een brief die NS gezonden heeft naar consumentenorganisaties.

Daarmee komen er tussen Rotterdam en Amsterdam drie Fyra's per uur te rijden. De nieuwe Fyra kan weliswaar 250 kilometer per uur rijden, maar die snelheden zijn per 10 september nog niet in de dienstregeling voorzien, waardoor er nog een snelheid van max. 160 km/h zal worden gereden.

Reistijdwinst
Zo zal de nieuwe Fyra vanaf 10 september in 26 minuten rijden van Schiphol naar Rotterdam, 1 minuut sneller dan de overige Fyra's. Als de Fyra daadwerkelijk op topsnelheid wordt ingepland via de hogesnelheidslijn, zal de reistijd afnemen naar 20 minuten.

Vertraging
De Italiaanse hogesnelheidstrein V250 komt daarmee met ruim vijf jaar vertraging in de reizigersdienst. De trein was in 2004 besteld en had eigenlijk al per 1 april 2007 in de reizigersdienst moeten komen. De treinen kwamen echter veel later dan gepland uit de fabriek en vervolgens liet de toelating door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) langer dan gepland op zich wachten door veel problemen aan de treinen.

Pleistertrein
Met de komst van de extra Fyra-verbinding  verdwijnt er een reguliere trein tussen Amsterdam en Rotterdam. De zogenoemde "pleistertrein", een éénmaal per uur rijdende Intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal, werd ingevoerd toen in december bleek de V250 nog niet toegelaten was voor de reizigersdienst.


De nieuwe V250 trein onder de kap van station Rotterdam.

Bron: Treinreiziger