EuroCity, Eurocity Direct en OUIGO vieren succesvolle start met ruim 4,5 miljoen reizigers

De ICNG die als Eurocity Direct tussen Amsterdam-Zuid en Brussel-Zuid rijdt. (Foto: Treinenweb/Clayweb)
De ICNG die als Eurocity Direct tussen Amsterdam-Zuid en Brussel-Zuid rijdt. (Foto: Treinenweb/Clayweb)

De internationale treinverbindingen EuroCity, Eurocity Direct en OUIGO Train Classique hebben hun eerste verjaardag gevierd - en dat met overtuigend succes. In hun eerste exploitatiejaar maakten samen meer dan 4,5 miljoen reizigers gebruik van deze nieuwe internationale treinen.

Vorig jaar op 15 december 2024 lanceerde NMBS, in samenwerking met de NS, twee nieuwe treinverbindingen richting Nederland. De Eurocity Direct verbindt Amsterdam-Zuid met Brussel-Zuid in ongeveer twee uur, met zestien ritten per dag in beide richtingen, met de ICNG-trein van NS. Daarnaast rijdt de EuroCity tussen Brussel en Rotterdam via Brussels Airport (Zaventem), eveneens met zestien dagelijkse heen-en-terugritten, maar dan met getrokken Belgische I10/11 rijtuigen.

Populariteit

In het eerste jaar maakten ruim 3,5 miljoen reizigers gebruik van deze twee verbindingen. Vooral tijdens schoolvakanties en feestdagen bleken de treinen bijzonder populair. Zowel zakenreizigers als toeristen weten de rechtstreekse en frequente verbindingen steeds beter te vinden.

Reizen met de Eurocity Direct kan al vanaf 25 euro tussen Brussel en Amsterdam. Dankzij flexibele tickets kunnen reizigers op de gekozen reisdag bovendien eender welke trein nemen. Voor de EuroCity richting Rotterdam zijn tickets verkrijgbaar vanaf 13,60 euro.

OUIGO Brussel–Parijs vervoert meer dan 1 miljoen reizigers

Ook het aanbod richting Frankrijk kende een sterke start. Sinds 19 december 2024 exploiteren NMBS en SNCF Voyageurs samen de OUIGO Train Classique tussen Brussel en Parijs. De trein legt het traject in drie uur af en rijdt drie keer per dag in beide richtingen, zowel doordeweeks als in het weekend.

In het eerste jaar kozen meer dan één miljoen reizigers voor deze verbinding. De treinen waren vooral druk bezet tijdens de eindejaarsperiode, verlengde weekends en schoolvakanties. Opvallend is het hoge aandeel gezinnen: tijdens vakantieperiodes was één op de tien verkochte tickets een kinderticket. Gezien het succes onderzoeken NMBS en SNCF inmiddels mogelijke uitbreidingen van het aanbod.