Griekse Hellenic Train bestelt Coradia Stream bij Alstom

Een voorbeeld van de Coradia Stream, het gaat hier niet om het ontwerp van de Griekse trein. (Foto: Alstom Advanced & Creative Design)
Een voorbeeld van de Coradia Stream, het gaat hier niet om het ontwerp van de Griekse trein. (Foto: Alstom Advanced & Creative Design)

Alstom heeft een contract ter waarde van 393 miljoen euro gesloten met Hellenic Train voor de levering van 23 nieuwe elektrische treinstellen van het type Coradia Stream. Het contract omvat naast de levering van de treinen ook een onderhoudsprogramma voor een periode van tien jaar.

De investering geldt als een belangrijke stap in de modernisering van het Griekse spoorvervoer, zowel voor het voorstedelijke netwerk als voor het langeafstandsverkeer.

Inzet

Van de 23 treinen worden er elf ingezet op voorstedelijke forenzenlijnen, terwijl de overige twaalf bestemd zijn voor intercitydiensten. De zesdelige treinstellen krijgen een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Afhankelijk van het type dienst bieden de treinen plaats aan 335 tot 362 zitplaatsen. De productie en het ontwerp vinden plaats in Italië, op de Alstom-locatie in Savigliano. De treinen zullen enkeldeks zijn, wat ook binnen de merknaam Coradia Stream past.

Volgens Panagiota Kati, algemeen directeur van Alstom Griekenland, markeert het contract een nieuw hoofdstuk voor het reizigersvervoer in het land. De nadruk ligt daarbij op comfort, toegankelijkheid en moderne technologie. Ook Hellenic Train benadrukt het belang van de investering. CEO Roberto Rinaudo stelt dat de nieuwe treinen bedoeld zijn om het reizen voor dagelijkse passagiers comfortabeler, rustiger en betrouwbaarder te maken, met oog voor Europese standaarden en toekomstbestendigheid.

Indeling

De treinen worden uitgerust met voorzieningen zoals ruime bagagerekken, stopcontacten voor elektronische apparaten en speciale zones voor fietsen en kinderwagens. Daarnaast krijgen ze een digitaal passagierstelsysteem met sensoren en een modern reisinformatiesysteem met audio- en visuele displays. De uiteindelijke inrichting, kleurstelling en afwerking worden tijdens de ontwerpfase afgestemd op de wensen van Hellenic Train.

De Coradia Stream-treinen zijn ontwikkeld voor de Europese markt en voldoen aan de geldende interoperabiliteits- en veiligheidsnormen, waaronder ERTMS Level 2. Het type is al in meerdere Europese landen in gebruik en heeft zich daar volgens Alstom bewezen op het gebied van betrouwbaarheid en prestaties. Het onderhoud van de Griekse vloot zal plaatsvinden in Athene, ondersteund door digitale systemen voor voorspellend onderhoud, waarmee een hoge beschikbaarheid van de treinen moet worden gegarandeerd.

Coradia Stream

In totaal zijn er al meer dan 800 treinen van Coradia Stream besteld in Nederland, Italië, Denemarken, Noorwegen, Roemenië en Bulgarije. In Nederland staat de trein bekend als de Intercity Nieuwe Generatie, oftewel de ICNG. De Italiaanse variant wordt vaak de POP genoemd.

Daarnaast ontwikkelt Alstom ook de Coradia Max, een dubbeldekstrein. Hiervan zijn er momenteel bijna 550 van verkocht, waaronder aan Luxemburg, Duitsland, Spanje en Polen.