Spoorverzakking bij Meteren zorgt voor tijdelijk langzamer treinverkeer

Een archieffoto van spoorwerkzaamheden. (Foto: Treinenweb)
Een archieffoto van spoorwerkzaamheden. (Foto: Treinenweb)

Treinen bij Meteren moeten voorlopig langzamer rijden vanwege een spoorverzakking nabij de bouwplaats van de nieuwe Zuidwestboog. Hoewel metingen uitwijzen dat de verzakking binnen de veiligheidsnormen valt, kiest ProRail voor extra onderhoud én een tijdelijke snelheidsbeperking om risico’s te beperken en meldingen van machinisten serieus te nemen.

De afgelopen dagen kwamen bij ProRail meerdere meldingen binnen van machinisten die onregelmatigheden in het spoor voelden ter hoogte van de bouwwerkzaamheden. ProRail voerde daarop direct metingen uit. Uit die inspecties blijkt dat het spoor weliswaar binnen de gestelde toleranties ligt, maar dat er lokaal sprake is van versneld zettingsgedrag. Om de veiligheid te garanderen neemt de spoorbeheerder maatregelen, met onder meer een tijdelijke snelheidsbeperking.

Zetting door grote hoeveelheden zand

De spoorverzakking is het gevolg van ‘zetting’ in de bodem. Bij Meteren werkt ProRail aan een extra spoorboog – de Zuidwestboog – die goederentreinen straks rechtstreeks van en naar de Betuweroute moet leiden richting het zuiden. Voor deze bouw worden grote hoeveelheden zand aangebracht, ook langs het bestaande spoor.

Die extra massa zorgt voor extra druk op de ondergrond. In principe zakt de bodem dan gelijkmatig, maar bij Meteren gebeurt dat op enkele plekken sneller. Daardoor ontstaan kleine kuiltjes in het spoorbed, wat leidt tot een minder strakke ligging van het spoor.

Herstel in het weekend: stopmachines in actie

Komend weekend voert ProRail herstelwerkzaamheden uit. Daarbij wordt het ballastbed – de laag stenen waarop het spoor rust – opgehoogd en verdicht. Dit gebeurt met speciale stopmachines. Deze werktreinen tillen het spoor enkele millimeters op en trillen vervolgens staven diep in het ballastbed. De stenen komen tijdelijk ‘vloeibaar’ te liggen en worden vervolgens aangedrukt, waardoor het spoor weer stabiel komt te liggen en treinen comfortabel over het spoor kunnen rijden.

Na de herstelwerkzaamheden blijft ProRail de situatie extra nauwlettend volgen. De snelheidsbeperking blijft tot begin januari van kracht. In die periode wordt gemonitord of het spoor stabiel blijft of dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.

Meer treinverkeer in de toekomst

De werkzaamheden bij Meteren zijn onderdeel van een grotere uitbreiding van de spoorinfrastructuur. Tussen Meteren en Boxtel gaan de komende jaren meer reizigers- en goederentreinen rijden. De aanleg van de Zuidwestboog moet ervoor zorgen dat goederentreinen vanaf de Betuweroute sneller en efficiënter richting het zuiden kunnen rijden – en omgekeerd.