Materieel '64 trein maakt zijn rentree op Valleilijn
Het Materieel '64 treinstel van de Stichting 2454 CREW dat de komende twee jaar op de Valleilijn tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid rijdt, heeft op zaterdag 3 mei zijn intrede gemaakt in de dienstregeling bij RRReis, waar deze onder de vlag van Keolis rijdt.
Deze oer-Hollandse trein die voorzien is van een wit met blauwe kleurstelling heeft op deze dag viertal retourritten gereden met genodigden, liefhebbers en reizigers die een bestemming hadden. Vanaf 6 mei gaat deze stoptrein op elke werkdag twee heen-en-weer ritten in de ochtendspits rijden. Het is niet de eerste keer dat model stoptrein hier rijdt. In de beginperiode dat de vorige exploitant Connexxion op deze spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen reed, werd dit treintype ook tijdelijk ingezet omdat de huidige Protos-treinen vertraagd waren bij de Duitse leverancier FTD.
In dienst bij RRReis
Deze 'Apekop', zoals de trein in de wandelgang genoemd wordt, wordt de komende twee jaar op de Valleilijn ingezet. Vanaf het moment dat Keolis vorig jaar in december onder de formulenaam RRReis de Valleilijn heeft overgenomen van Connexxion, werd er bekend gemaakt dat het huidige moderne materieel ook verbouwd moet worden. Omdat de verbouwing van een enkel treinstel enkele maanden in beslag neemt, zou Keolis een treinstel tekort komen voor de dienst in de ochtendspits.
Uit de dienstregeling zullen achtereenvolgens vijf Protos-treinen en de twee FLIRT-treinstellen worden onttrokken. Van deze hele vloot zal het interieur vernieuwd worden, en worden de treinen voorzien van nieuwe snufjes, zoals nieuwere reisinformatieschermen, USB-poorten, wifi. Ook worden er toiletten in de treinen ingebouwd. Bij de FLIRT geldt dat deze al aanwezig zijn. Om het gat in de dienstregeling op te kunnen vullen heeft Keolis de Materieel '64 met het treinstelnummer 904 van de Stichting 2454 CREW gehuurd. De trein heeft speciaal voor dit doeleinde zijn NS-gele jasje ingeruild voor een wit met blauwe kleurstelling.
"Machinisten staan te trappelen om deze trein te besturen", zegt eigenaar Michiel Dermois tegenover het AD. Hij mag vandaag en de komende periode de trein besturen. Het plan is om een groep van minimaal tien à twaalf machinisten op te leiden die deze trein gaan besturen. Daarnaast laat Keolis een 'medewerker gastvrijheid' op de trein meereizen.
Eerste ritten
Stipt op tijd om 10:55 vertrok zaterdag de eerste officiele rit vanaf Amersfoort naar Barneveld Zuid. De trein die aanvankelijk vanaf 6 mei in de ochtendspits zal rijden, maakte op deze stralende dag vier retourritten voor genodigden, liefhebbers, en reizigers met een bestemming. Tijdens deze ritten was de eerste klas coupé gevuld met onder meer pers en vrijwilligers van de betrokken Stichting 2454 CREW. Direct na het vertrek konden alle inzittenden na vele jaren genieten van het nostalgische optrekkende geluid van de Mat'64 trein.
Veel treinliefhebbers waren deze dag hier naartoe gekomen om de eerste rit mee te kunnen maken. Veel van hen waren voorzien van fotocamera's en statieven om mooie foto's en video's van het rijdende pronkstuk kunnen maken. Voor enkele jonge treinliefhebbers was de rit al helemaal uniek omdat zij nooit het vroegere tijdperk met deze klassieke stoptrein beleefd hebben. Tussen de treinliefhebbers zaten ook reizigers die verrast werden met de inzet van deze rijdende klassieker.
Stichting 2454 CREW
De treinen van het type Materieel '64 maakten in 2016 hun laatste ritten bij NS. Van de 267 gebouwde treinstellen zijn er nog drie rijvaardige treinstellen van bewaard gebleven die in eigendom zijn van een aantal organisaties, waaronder bij de Stichting 2454 CREW. Deze stichting zet zich in om nostalgisch materieel als erfgoed te behouden en te onderhouden. Deze stichting is in 2019 opgezet en had als eerste het doel om de oude diesellocotief 2454 op te knappen. In de jaren daarna werd de collectie van de stichting uitgebreid met meer nostalgisch spoorwegmaterieel, waaronder deze Mat'64 met het treinstelnummer 904.
Onderhoud
Hoewel de trein al bijna 50 jaar oud is, zijn er nog volop onderdelen beschikbaar, vertelt Arjan Brouwer van Brouwer Technology tegenover het AD. Dit bedrijf wat in Nijkerk gevestigd zit gaat de Mat '64 onderhouden in zijn onderhoudsloods in Roosendaal. "We hebben de oude handleidingen van de fabriek. En we hebben mannen kunnen vinden die er alles van weten en de trein in elkaar zetten".