Verbeteringen aan spoorlijn Leiden-Utrecht moeten gelijktijdig worden uitgevoerd
De aanleg van station Hazerswoude-Rijndijk en de bouw van een viaduct bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude zouden tegelijk moeten plaatsvinden om kosten te besparen en overlast te beperken. Dit vereist echter eenmalige financiering en afstemming van de plannen. Eind 2025 wordt een totaalplan verwacht, inclusief duidelijkheid over de financiering.
Het project "Programma Leiden Utrecht Beter Bereikbaar" richt zich op twee belangrijke doelen. Allereerst de bouw van station Hazerswoude-Rijndijk, wat de bereikbaarheid van de regio verbetert in lijn met de geplande woningbouw in de komende jaren. Daarnaast wordt het spoor uitgebreid zodat er de hele dag vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht kunnen rijden. Hiervoor is de vervanging van de overweg bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude door een ongelijkvloerse kruising noodzakelijk.
Budget
Vorig jaar werd duidelijk dat het project aanzienlijk duurder uitvalt, met een kostenoverschrijding van ongeveer €75 miljoen bovenop het beschikbare budget van €135 miljoen. Daarom hebben de betrokken partijen - waaronder de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk, de regio Holland-Rijnland, NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - samen gezocht naar efficiëntere oplossingen. Hieruit is besloten om, mits financieel haalbaar, de aanleg van station Hazerswoude-Rijndijk en de ongelijkvloerse kruising in Zoeterwoude gelijktijdig uit te voeren. Dit vermindert zowel de kosten als de hinder, vooral doordat het spoor zo min mogelijk afgesloten hoeft te worden tijdens de werkzaamheden.
Deze aanpak beperkt de overlast voor treinreizigers, die in 2026-2027 al te maken krijgen met werkzaamheden aan de vervanging van de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn. Daarnaast zorgen beide projecten samen voor een hogere vervoerswaarde door meer reizigers aan te trekken. Door de projecten gelijktijdig uit te voeren, wordt bovendien het risico verkleind dat een van de twee niet wordt gerealiseerd.
Kwaliteits-impuls
Door beide projecten gelijktijdig uit te voeren, streven de partijen naar een verbetering van de kwaliteit voor het spoortraject Leiden-Utrecht. Deze aanpak combineert betere vervoersmogelijkheden met de behoefte aan meer woningen, wat zorgt voor een sterke basis voor de toekomst van de regio. Om dit te bereiken, zoeken de betrokken partijen samen naar extra geld. Dit kan komen van de overheid, via subsidies voor woningbouw, of van privé-investeerders. Tegen het einde van 2025 moet duidelijk zijn of er genoeg geld is om beide projecten tegelijk uit te voeren.