NS: Reiziger in 2024 vaker op tijd door verbetermaatregelen
De prestaties van NS en ProRail liggen op het goede spoor. Reizigers ondervonden in het najaar minder hinder dan verwacht. Voor heel 2024 verwacht NS dat 89% van de reizigers op tijd op de bestemming aankomt en dat 94,7% in de spits een zitplaats heeft, meldt het spoorbedrijf in hun eindejaarsprognose.
Wouter Koolmees, president-directeur van NS: "Op dit moment vindt er een openhartoperatie plaats aan het Nederlandse spoor. In de zomer heb ik gewaarschuwd voor een pittig najaar. Alle collega’s bij ProRail en NS hebben zich vervolgens het snot voor de ogen gewerkt om de prestaties op het spoor te verbeteren. Met resultaat. Hoewel zeker niet alles goed is gegaan, hebben we voldoende reizigers op tijd op hun bestemming gebracht met een grote kans om tijdens de reis te kunnen zitten. Dat is een compliment waard aan elke spoorcollega die hier hard aan gewerkt heeft."
NS en ProRail boeken vooruitgang, maar uitdagingen blijven op de HSL
Spoorbeheerder ProRail heeft inspanningen geleverd om tijdelijke snelheidsbeperkingen op het spoor te verminderen, terwijl NS langdurige beperkingen in de dienstregeling heeft verwerkt. Rondom werkzaamheden slaagden beide organisaties erin een robuuste treindienst te bieden. Slim onderhoud en reparaties zorgden ervoor dat er voldoende treinmaterieel beschikbaar was om de dienstregeling soepel te laten verlopen.
Dankzij deze maatregelen en het uitblijven van grote herfstoverlast heeft NS de bodemwaarde voor 2024 behaald op het gebied van reizigerspunctualiteit en zitplaatskans in de spits. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) werd de bodemwaarde echter niet gehaald. Wel hebben er minder treinen op deze spoorlijn gereden vanwege constructiefouten in spoorviaducten. Hierdoor zijn gelden er dit jaar snelheidsbeperkingen. Sinds begin december mogen treinen weer 120 km per uur rijden, want nog altijd minder is dan de gewenste snelheid van 200 kilometer per uur. NS verwacht daarom dat de ondermaatse HSL-prestaties ook volgend jaar zullen aanhouden. In maart 2025 zal de NS de jaarcijfers van 2025 bekend maken.
Aflopende concessie
Volgende week rondt NS niet alleen het jaar af, maar ook de hoofdrailnetconcessie die in 2015 van start ging. Directeur Wouter Koolmees blikt terug naar de huidige aflopende concessie: "Vanaf 2015 hebben we onze treindienst continu verbeterd, met als resultaat dat NS in 2019 misschien wel het beste spoorbedrijf ter wereld was. Reizigers maakten steeds meer gebruik van onze deur-tot-deurdiensten als de ov-fiets en ook de waardering voor stations ging in stappen omhoog. Vervolgens sloeg corona in als een bom: onzekerheid in Nederland, mondkapjes en hele lege treinen. "
Hoewel de coronapandemie voorbij is, ervaart NS nog steeds de gevolgen ervan. Thuiswerken is ingeburgerd geraakt en de arbeidsmarkt blijft historisch krap. In combinatie met de vele werkzaamheden van ProRail heeft dit de afgelopen twee jaar geleid tot ingrijpende veranderingen op het spoor.
"Ondanks deze uitdagende context zullen we ook tijdens de nieuwe hoofdrailnetconcessie de treindienst voor Nederland blijven uitbreiden en verbeteren. Hoe beter onze dienstregeling, des te meer Nederlanders aan de trein hebben. In deze eerste dienstregeling van de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rijden we 1600 treinen per week meer dan we nu doen. Een serieuze verbetering voor onze reizigers. En een goed begin van onze nieuwe concessie waarin we net als het afgelopen decennium weer meer dan 3 miljard reizigers willen vervoeren.", vervolgt Koolmees.