ProRail maakt flessenhals tussen Zwolle en Meppel robuuster
Het spoor tussen Zwolle en Meppel en de perronsporen bij Meppel zijn van groot belang voor de betrouwbaarheid van het spoor richting Groningen en Leeuwarden, en vormt momenteel een flessenhals. Als er hier een verstoring plaatsvindt, kunnen er geen treinen meer rijden van en naar Groningen en Leeuwarden. Ook is het traject een knelpunt voor uitbreiding van treinen of stations, en dus neemt ProRail maatregelen.
Omdat het een traject tussen Zwolle en Meppel een knelpunt is, is de mogelijkheid om meer treinen te laten rijden en nieuwe haltes op te nemen in de dienstregeling Leeuwarden/Groningen-Zwolle is hierdoor beperkt. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht ProRail de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de dienstregeling wordt verhoogd en de capaciteit en mogelijkheden voor de toekomstige dienstregeling vergroot worden.
Maatregelen
Enkele oudere onderdelen aan het spoor tussen Zwolle en Meppel, die gevoeliger zijn voor storingen, worden preventief vervangen, meldt ProRail. Ook wordt het onderstation in Zwolle, dat zorgt voor de levering van stoom aan de bovenleiding, aangepast. Hierdoor krijgen de trajecten naar Emmen en Meppel straks stroom vanaf hun eigen stroommeter en wordt de voeding van de bovenleiding daardoor minder kwetsbaar. Deze maatregelen zijn gepland voor 2027 of waar mogelijk eerder.
Sneller rijden
Door sneller te rijden ontstaat meer bovendien meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen op te vangen. Dit kan door seinen en borden te verplaatsen, zodat plaatselijk de snelheid van treinen verhoogd kan worden. Ook bekijkt de spoorbeheerder of geplande grootschalige vernieuwingen kunnen worden benut om kwetsbare en onnodige stukken infrastructuur weg te halen, zoals bijvoorbeeld wissels die nooit tot zelden bereden worden.