ICE3neo rijdt vanaf vandaag volledig in dienst tussen Amsterdam en Frankfurt

Vanaf vandaag rijdt de ICE3neo volledig in de dienst van NS International mee. Deze trein is de vervanger van de oude ICE3 die afgelopen periode vanwege ouderdomsperikelen storingsgevoeling bleek te zijn. De trein wordt zeven keer per dag ingezet naar Keulen en Frankfurt, en rijdt dagelijks tot 15 juli ook naar Basel.

De officïele inhuldiging van de stralende ICE3neo liep zaterdag een vertraging van drie kwartier op omdat deze omgeleid moest worden via Venlo, nadat er bij de oosterburen een boom op het spoor was gevallen. De inauguratie was symbolisch omdat de eerste trein al donderdagavond op Amsterdam aankwam.

Rond 14:15 kwam de stralend witte trein op spoor 2b van Amsterdam Centraal binnen waarna er door onder meer NS International directeur Heike Luiten een toespraak werd gehouden. Hierin liet ze weten dat de NS enorm heeft uitgekeken naar de inzet van deze treinen naar Nederland. De vorige ICE3-treinstellen hadden afgelopen zomer veelvuldig te kampen met storingen en uitval van materieel. Ook liet ze weten dat de trein een belangrijke stap richting een toekomst waarin NS nog meer internationale reizigers comfortabel en duurzaam naar hun bestemming wil vervoeren, zoals naar sportwedstrijden. Dat was niet teveel gezegd toen er tijdens haar toespraak enkele voetbalsupporters lieten weten dat zij stonden te trappelen om het EK voetbal in Duitsland bij te wonen.

Inzet

De treinstellen zijn geschikt om ingezet te worden in Duitsland, Nederland en België. De Deutsche Bahn die eigendom is van alle stellen heeft in totaal 90 treinstellen bij Siemens besteld, waarvan er nu ongeveer twintig stellen geleverd zijn. In tegenstelling tot de voorgaande ICE3 zijn al deze treinstellen geschikt om in te zetten voor grenspasserende verbindingen, zoals tussen Frankfurt en Amsterdam. Hiermee is de kans ook kleiner dat er bij een defecte trein minder treinen als reserve beschikbaar zijn.

De NS heeft laten weten dat de dienstregeling en de rijfrequentie van de treinen niet speciaal zal worden veranderd met de intrede van de ICE3neo. Wel kan de trein bij verwachte drukte worden gekoppeld met een extra stel. Hiermee zijn de NS en Deutsche Bahn dus voorbereid op drukke evenementen. De oudere ICE3-treinstellen zullen vanaf nu enkel nog binnen de Duitse landsgrenzen te zien zijn.

De nieuwe stellen rijden inmiddels al enige tijd in Duitsland in de dienstregeling, maar lieten zich de afgelopen maanden ook in Nederland zien vanwege de verplichte toelatings- en testritten. Elk treinstel die aan Deutsche Bahn geleverd wordt zal ook op zijn beurt ook getest worden in Nederland.

Opleiding

NS heeft 54 machinisten en 82 trainmanagers speciaal opgeleid voor de komst van de nieuwe treinen. De opleiding vond plaats in Keulen. Zij leerden onder meer hoe ze de nieuwe trein gereed kunnen maken voor vertrek en hoe alle nieuwe systemen werken. NS-collega's werken samen met hun Duitse collega's op de trein. In Frankfurt wordt het NS-personeel uitgewisseld met het personeel van Deutsche Bahn.

Comfort en extra bagageruimte

De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen, waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. Elke zitplaats is voorzien van een tablethouder en stopcontact. Er is bovendien in deze nieuwe ICE meer ruimte voor bagage. Ook heeft de trein heeft meer deuren, waardoor in- en uitstappen sneller gaat. Voor reizigers met een beperking zijn er speciale voorzieningen, zoals een ingebouwde rolstoellift en klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden. De ramen van de nieuwe trein houden zonlicht buiten, maar laten het mobiele telefoonsignaal beter door dan voorheen.

Van dit type trein zijn de eerste zestien stellen (tot en met de 8016) voorzien van een ouder interieur wat vergelijkbaar is met de vroegere ICE3, maar de nieuwe stellen zijn voorzien van het nieuwe generatie interieur dat de Deutsche Bahn heeft ontworpen.