Laatste gemoderniseerde VIRM 2/3 rolt de werkplaats uit

Deze week heeft de laatste gemoderniseerde VIRM 2/3 de Haarlemse NS-werkplaats verlaten om vandaag terug te keren in dienst. Het gaat om het zesdelige treinstel met het nummer 8746. Deze is tijdens een feestelijke ceremonie overgedragen aan NS president-directeur Wouter Koolmees. De kop van de trein is voorzien van een klein koolmeesje naast het treinstelnummer.

Met de vernieuwing kan de trein er weer voor achttien jaar jaar mee vooruit. Naast een compleet nieuw interieur is nu ook de tweede en derde deelserie in hetzelfde moderniseringsproces voorzien van de nieuwe flow-livrei, die op alle nieuwe en op te knappen treinen zal worden toegepast. Deze laatste trein werd in de laatste dagen van het afgelopen jaar de werkplaats binnengenomen voor de opknapbeurt. Na de opknapbeurt komt deze trein vandaag weer in dienst tussen Lelystad Centrum (16:23) naar Dordrecht (18:26)

Vernieuwing VIRM-series

Eind augustus 2016 presenteerde de NS de eerste gemoderniseerde VIRM dubbeldekker uit de eerste generatie (VIRMm-1). Toen de laatsten van deze 81 dubbeldekkers in de zomer van 2020 de werkplaats verlieten was het de beurt aan de tweede en derde deelserie. Inmiddels zijn alle 45 treinstellen daarvan opgeknapt, wat gelijk staat aan 242 rijtuigen. De kosten voor de modernisering van deze tweede en derde deelserie bedroeg 400 miljoen euro.

Inmiddels is NS gestart met de voorbereiding voor de modernisering van de vierde en laatste deelserie van deze dubbeldekkers die uit 50 treinstellen bestaat. De eerste trein is afgelopen najaar in de werkplaats in Haarlem ontvangen om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. De rest daarvan zal tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. In totaal zullen er 204 rijtuigen opgeknapt worden. Opvallend is dat deze treinserie ook geschikt zal worden gemaakt voor het ETCS-signaleringssysteem. De opknapbeurt zal 323 miljoen euro gaan kosten. Eind 2025 zal de vernieuwde VIRM-4 dubbeldekker in de dienstregeling gaan rijden.

Duurzaam

De modernisering van de aankomende serie dubbeldekkers vindt op een nagenoeg dezelfde duurzame manier plaats als de voorgangers. 99 Procent van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled. "Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijden we zo duurzaam mogelijk treinen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen." stelde de NS eerder.