Arriva neemt consessie Vechtendal-lijn over

Vanaf december 2012 neemt Arriva het treinvervoer van NS over tussen Zwolle en Emmen. De lijn Mariënberg - Almelo volgt een jaar later. Dat hebben de provincies Overijssel en Drenthe dinsdag bekend gemaakt. Voor de concessie zal Arriva nieuwe treinen bestellen bij de Zwitserse fabriekant Stadler.

“We zijn blij en vooral trots”, aldus Arriva directeur Anne Hettinga in een eerste reactie. “Met deze concessie met een omvang van 300 miljoen euro kunnen we ons marktaandeel vergroten.” Behalve Arriva, was ook Syntus, Veolia en het nieuwe bedrijf Pollarisrail gegadigden voor de lijn. De offerte van Arriva is door de provincies Overijssel en Drenthe als beste beoordeeld. Daarmee wordt Arriva op het Nederlandse spoor een steeds grotere partij van betekenis. Het bedrijf, dat recent is overgenomen door de Duitse spoorwegen, heeft ook de regionale treinconcessie van Groningen en Friesland in handen en zal vanaf december 2012 eveneens het spoorvervoer in de achterhoek en op de Betuwelijn gaan verzorgen. Tevens verzorgt Arriva de treindienst Dordrecht - Gorinchem.

Spurt
Voor de concessie Vechtdallijn en de Achterhoek is duidelijk dat ook hier het materieel bij Stadler besteld zal worden. Het ligt voor de hand dat dit dezelfde treinen zullen worden. In Groningen, Friesland en tussen Dordrecht en Geldermalsen zet Arriva ook de Spurt in, welke eveneens door de Zwitserse fabrikant geleverd zijn.

Dienstregeling
De dienstregeling wordt uitgebreid, zo hebben de provincies Overijssel en Drenthe laten weten. Er komen bijvoorbeeld extra spitstreinen tussen Zwolle en Coevorden. Momenteel rijdt de sneltrein Zwolle - Emmen beperkt in de avonduren, dat gaat veranderen. De sneltrein gaat eveneens stoppen te Mariënberg, waardoor een betere aansluiting naar Twente ontstaat.

Stewards
De conducteur moet op de lijn Zwolle - Emmen plaats maken voor een steward. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zullen stewards flexibel worden ingezet.

Connsessieduur
In 2027 loopt de nieuwe concessie af. Daarna kan de lijn weer in handen komen van een andere vervoerder.

Bron: Treinreiziger