European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Praag

De European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Praag. (Foto: European Sleeper)
De European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Praag. (Foto: European Sleeper)

Vanaf aanstaande 25 maart zullen België en Nederland een betere verbinding krijgen met Praag. De nachttrein  van de European Sleeper zal vanaf dat moment niet Berlijn als eindpunt hebben. Hiermee wordt de ambitie vervuld die de nachttreinexploitant al vanaf het begin had.

De trein rijdt al sinds vorig jaar mei drie keer per week vanaf Brussel, Amsterdam naar Berlijn, en vanaf volgende week ook door naar Praag. De uitstel van de verbinding naar Tsjechië werd in het begin vertraagd omdat het spoorbedrijf te maken had met werkzaamheden op het spoor waardoor er te weinig spoorcapaciteit was om de trein vanaf Berlijn door te trekken. Daarnaast zet de nachttreinexploitant ook verbeterde ligrijtuigen in voor een beter comfort.

Dienstregeling

De trein rijdt dan op maandag, woensdag en vrijdag van Brussel naar Praag, en op dinsdag, donderdag en zaterdag maakt hij zijn retourrit. De geplande vertrektijd in Brussel is 19:22 uur. Van daaruit bereikt de trein om 22:34 uur Amsterdam, om 06:18 uur Berlijn en om 10:48 uur Praag. In de tegenovergestelde richting vertrekt de trein om 18:04 uur vanuit Praag. Vervolgens stopt hij om 22:45 uur in Berlijn, om 06:31 uur op Amsterdam Centraal en arriveert om 09:52 uur weer in Brussel.

Elk jaar een nieuwe route

"We zijn erg in onze nopjes dat we de nieuwe verbinding naar Praag kunnen introduceren nog geen jaar nadat we onze eerste rechtstreekse dienst van Brussel naar Berlijn hebben gerealiseerd", zegt Elmer van Buuren, medeoprichter van European Sleeper tegenover de Belgische nieuwssite De Morgen. "We stellen ons tot doel ieder jaar een nieuwe route toe te voegen."

Naar verwachting zal er in 2025 of 2026 een verbinding Amsterdam-Brussel-Barcelona moeten komen. Om dit mogelijk te maken is het bedrijf inmiddels met partijen in gesprek om met een budget van 40 tot 60 miljoen euro 35 rijtuigen aan te schaffen en op te laten knappen.