Groen licht voor toelating van Stadler EURO9000 locomotief in Nederland en België

De bij ELP gelease Euro9000 locomotief voor Rail Force One die vanaf nu ook op het Nederlandse spoor te vinden zal zijn. (Foto: ELP)
De bij ELP gelease Euro9000 locomotief voor Rail Force One die vanaf nu ook op het Nederlandse spoor te vinden zal zijn. (Foto: ELP)

De zes-assige EURO9000 locomotief van Stadler heeft het groene sein gekregen voor inzet in Nederland en België. Deze goedkeuring breidt de inzet van dit type locomotief verder uit in Europa.

Eerder is deze locomotief eerder al toegelaten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar vanaf nu zal de locomotief ook in Nederland en België op het spoor te vinden zijn. Medio 2024 zal ook Italië bij het inzetgebied aansluiten.

Internationaal gebruik

De Euro9000 is een locomotief die speciaal is ontworpen voor gebruik in meerdere landen. Deze wordt in het Spaanse Valencia ontwikkeld. Hij voldoet aan de technische specificaties voor interoperabiliteit (TSI) en is uitgerust met meerdere landenpakketten zodat deze ook zelfstandig de grens over kan, wat onnodige rangeeracties met andere geschikte locomotieven bespaart. Het tractievoertuig is daarom voorzien van beveiligingssystemen voor alle landen waar die in kan worden gezet, zoals bijvoorbeeld ATB in Nederland en PZB/LZB in Duitsland. Uiteraard is er ook het interoperabele ETCS aanwezig wat in haast alle landen gebruikt wordt.

Krachtigste locomotief van Europa

Met een vermogen van 9 MegaWatt is de Euro9000 is momenteel de krachtigste locomotief op de Europese markt. Met maar liefst zes assen heeft de locomotief een asdruk die in Nederland, volgens de voorschriften van ProRail, toelaatbaar is.

De locomotief is in te zetten op geëlektrificeerde trajecten met wisselstroom of gelijkstroom. Het modulaire ontwerp maakt het bovendien mogelijk om maximaal drie verschillende aandrijfsystemen (elektrisch, diesel- en/of batterijaandrijving) samen te installeren, zodat dezelfde treinen op niet-geëlektrificeerde spoorgedeelten kunnen rijden. De dieselmotoren zorgen ook voor extra vermogen als de locomotief onder een bovenleiding van 3 kV DC rijdt. De locomotief is bijzonder krachtig te noemen waardoor deze vaak meerdere locomotieven die gezamelijk tractie geven in zijn eentje kan vervangen. Ook op heuvelachtige- en berggebieden zoals in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk komt hij daardoor goed tot zijn recht.

Samenwerking met ELP en Alpha Trains

Leasemaatschappij European Loc Pool (ELP) was de eerste klant die de Euro9000-locomotieven bestelde. Tot nu toe heeft zij 30 locomotieven aangeschaft, waarvan er al 7 zijn afgeleverd en in bedrijf zijn. Alpha Trains heeft onlangs ook 12 stuks besteld, die in 2025 geleverd moeten worden.

In Nederland heeft vervoerder Rail Force One drie locomotieven bij ELP geleased. Deze zullen in de herkenbare strakke huisstijl gaan rijden die al eerder op twee Siemens Vectron-locomotieven is toegepast.