NS wil Tweede Kamer proberen te overtuigen van spitstoeslag

NS wil de Tweede Kamer proberen te overtuigen van spitstoeslag. (Foto: Tweede Kamer)
NS wil de Tweede Kamer proberen te overtuigen van spitstoeslag. (Foto: Tweede Kamer)

De NS wil toch proberen om de door de Kamer omstreden spitsheffing erdoor te drukken. In een ultiem voorstel wil NS-topman Wouter Koolmees de toeslag verlagen tot 2,50 euro. Met de spitsheffing hoopt het vervoersbedrijf dat mensen gespreid over de dag de trein zullen pakken.

Dinsdag vindt er een debat plaats in de Tweede Kamer over de de hoofdrailnetconcessie die vanaf 2025 ingaat. Volgens de concessie mag de NS van de overheid de monopoliepositie behouden. Dit betekent dat ze tot 2033 het alleenrecht behouden om op het hoofdspoor te mogen blijven rijden. Daarnaast kregen ze ook toestemming om spitsheffing in te voeren. Echter kreeg dat voorstel veel kritiek van de meerderheid van de fracties, waaronder D66, GroenLinks/PvdA, VVD, CDA, PVV en SP. "Het Nederlandse OV behoort al tot de duurste van Europa", zegt VVD'er Fahid Minhas. "Dan moet er niet ook nog een spitsheffing bij komen."

Spitsheffing

In de aangepaste plannen zal de toeslag gelden op bepaalde momenten tijdens de spits. Tussen 8:00 en 8:30 uur in de ochtend, bekend als de hyperspits, wordt een toeslag van 2,50 euro in rekening gebracht. Tussen 7:30 en 8:00 uur, en tussen 8:30 en 9:00 uur, bedraagt de toeslag 1,50 euro. 's Avonds zal de NS een lichtere toeslag van 2 euro hanteren tussen 17:00 en 17:30 uur. In de dertig minuten ervoor en erna wordt een toeslag van 1,50 euro toegepast.

Met het opgehaalde geld moet volgens de NS het treinreizen goedkoper worden. "80 procent van alle ritten daalt in prijs, licht NS-woordvoerder Geert Koolen nader toe. Er zou sprake zijn van een afname van 17 procent.  Wel benadrukt de vervoerder dat de spitsheffing enkel op drukke routes geldt, en met name in de Randstad.

Als voorbeeld kost een tweedeklas enkeltje Amsterdam-Utrecht in de ochtendspits straks 11,30 euro, tegen 8,80 euro nu. Dit is een prijsstijging van 22 procent.

Rover: Gesprek over spitstoeslag staken

Als het aan reizigersvereniging Rover ligt worden de plannen voor de spitsheffing van tafel geschoven. "De trein is in Nederland al duur genoeg. Willen we nu echt de leraar en de zorgmedewerker die in de spits reizen moeten hiervoor straffen? Of hopen we dat deze mensen voortaan dan maar met de auto reizen en ongewild bijdragen aan het vastlopen van de steden en het niet halen van de milieu-afspraken?", vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.