NS zet onderdelen van Koploper-treinstellen te koop voor duurzaam gebruik

De ICM gaat gefaseerd uit dienst, maar blijft nog tot 2030 rijden. (Foto: Treinenweb)
De ICM gaat gefaseerd uit dienst, maar blijft nog tot 2030 rijden. (Foto: Treinenweb)

De Koploper, ook bekend als de ICM, zal de komende jaren worden uitgefaseerd. De treinen beginnen het einde van hun levenduur te bereiken. Omdat duurzaamheid bij NS hoog in het vaandel staat wil de vervoerder zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven en gaat daarom op zoek naar een nieuwe bestemming voor de materialen uit deze trein.

Het vervoersbedrijf is op zoek naar bedrijven die grote hoeveelheiden onderdelen uit de Koplopers een nieuwe bestemming kunnen geven. Ilse de Vos Van Eekeren, manager Circulair Ondernemen bij NS: "Denk aan treindeuren, ramen, treinbankjes, bagagerekken, speakers, of delen van de oersterke vloeren van de trein. NS wil graag met grote hoeveelheden tegelijk afscheid nemen van de materialen. Daarom organiseert NS, alléén voor bedrijven, schouwdagen voor dit treintype."

Schouwdagen

Op 5 en 6 oktober vinden de schouwdagen voor commerciële partijen plaats. Vertegenwoordigers van geïnteresseerde bedrijven kunnen rondlopen door een ICM-trein bij de NS in Amersfoort. Aan de hand van een speciaal 'oogstboek', een catalogus van materialen die te koop zijn, kunnen ze kijken welke onderdelen ze in een later stadium kunnen kopen. NS benadrukt dat de verkoop van de onderdelen zonder winstoogmerk is. Alleen de kosten die NS maakt voor bijvoorbeeld de demontage en logistiek worden doorberekend. Per onderdeel bepalen we een minimumprijs en minimaal af te nemen aantal. Geinteresseerde partijen, en dus geen individuele particulieren, kunnen een mailtje sturen naar afvalbestaatniet@ns.nl.

Het is overigens niet ondenkbaar dat in een later stadium enkele onderdelen van deze trein alsnog via de popup Upcycle-stores verkocht worden. Eerder waren er ook vuilnisbakjes uit een SGM Sprinter, noodremtrekkers en jashaakjes van een VIRM-dubbeldekker te koop. De komende jaren zal de collectie bekend worden als de tijdelijke winkels geopend worden.

Uitfasering van de Koploper

Langzamerhand worden de iconische Koploper-treinstellen uitgefaseerd. Van de 137 treinstellen die in dienst waren, rijden er momenteel nog 107 rond. Een klein deel van wat er aan de kant staat is in afwachting van het oogsten en de sloop, en een ander klein deel van de vloot is inmiddels al gesloopt. De NS geeft aan dat de Koploper-treinen nog tot 2030 op het spoor te vinden zullen zijn.

"Het daadwerkelijk 'oogsten' van de onderdelen uit de eerste treinen staat gepland vanaf het eerste kwartaal van 2024. Dus we zien de koploper nog wel rijden, maar steeds minder.", schrijft de NS. Het oudste treinstel met nummer 4011 komt uit 1984, en raakt daarbij de leeftijd van 40 jaar aan. Treinstel 4044 die een tussenrijtuig heeft uit een eerder prototype uit 1977 is inmiddels al buiten dienst.