Rover kraakt onderzoek naar spitsheffing: 'onjuist, onvolledig en in onbalans'

Reizigersvereniging Rover kraakt het onderzoek naar de spitsheffing. (Foto: Treinenweb)
Reizigersvereniging Rover kraakt het onderzoek naar de spitsheffing. (Foto: Treinenweb)

Het onderzoek naar spitsheffing, waarvoor de NS toestemming kreeg van demissionair Staatssecretaris Heijnen, rammelt aan alle kanten. Dat stelt reizigersvereniging Rover in een eigen rapport. Volgens de vereniging gaat de reiziger meer betalen, en lopen zij tegen tal van praktische problemen aan. Ook zou het rekenmodel erg onduidelijk en onoverzichtelijk zijn.

Met de spitsheffing moeten er wisselende tarieven komen tijdens de spits. Reizigers zullen dan zowel een 'druktetoeslag' als een 'kwaliteitstoeslag' moeten gaan betalen waardoor drukke tijdstippen, populaire trajecten en trajecten met een hoge frequentie duurder worden. De reizigersvereniging stelt in hun eigen rapport dat de toeslagen voor een enkele reis kunnen oplopen tot 9,50 euro bovenop het huidige tarief. Hierbij wordt uitgegaan van zowel de HSL-toeslag, druktetoeslag en kwaliteitstoeslag. Zo zou er volgens het rapport op één dag voor een enkel traject maar liefst zes verschillenden tarieven zijn, waarbij er ook een verschil is op bepaalde werkdagen: Een rit op woensdag zou tijdens de hyperspits weer goedkoper zijn dan dinsdag.

Oneerlijk

Rover kraakt het onderzoeksrapport van de NS, en noemt het oneerlijk. "De reiziger die in Utrecht werkt kan niet in de trein naar Alkmaar stappen omdat deze goedkoper is, net zo min als dat de leraar zijn lessen naar de woensdag kan verschuiven”, stelt Rover-directeur Freek Bos. "Bovendien betaalt de reiziger straks een kwaliteitstoeslag op hoogfrequente verbindingen, ook wanneer door een storing de treinen uitvallen en die kwaliteit er dus niet is." Hij stelt dat de complexiteit van de heffingsberekening ervoor zorgt dat reizigers hun reisgedrag niet eens kunnen aanpassen. In het rapport van Rover wordt de spitsheffing benoemd als 'onjuist, onvolledig en in onbalans'.

Belonen in plaats van straffen

Als oplossing stelt Rover dat de reiziger juist beloond moet worden in plaats van gestraft te worden. Als voorbeeld noemen ze het EasyFlex-tarief aan de hand een studie van het Duitse adviesbureau PwC. "Hoe vaker de gebruiker een ticket boekt via de app, hoe goedkoper de individuele reis wordt." Zodra de reiziger een bepaald aantal ritten per dag op maand maakt, wordt het abonnement omgezet naar een goedkoper overeenkomstig abonnement.

Heijnen: Rapport Rover is 'broodje aap verhaal'

Een woordvoerder van demissionair Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) beweert tegenover het ANP dat het rapport van Rover een 'broodje aap verhaal' is. "Het doel van het onderzoek is nooit geweest om uit te zoeken of er wel of geen spitsheffing moet komen", vertelt de zegsman. Hij gaf aan dat het onderzoeksdoel was om te bepalen welke criteria gehanteerd moeten worden voor een effectievere verspreiding van reizigers.