Stadler tekent overeenkomt met twee Italiaanse vervoerders voor waterstoftrein op smalspoor

De Italiaanse spoorwegmaatschappijen Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) en Ferrovie della Calabria (FdC) hebben samen met Stadler twee raamovereenkomsten getekend voor de levering en het onderhoud van tien waterstoftreinen voor ARST op Sardinië en vijftien vergelijkbare voertuigen voor FdC in Calabrië.

Met de bouw van deze smalspoortreinen is Stadler de eerste treinbouwer ter wereld die waterstofaandrijving voor smalspoor railvoertuigen levert. Daarnaast heeft Stadler ook een Flirt H2 in het assortiment die eveneens op waterstof kan rijden. De eerste vervoerder die hier gebruik van maakt is SBCTA in de Amerikaanse staat Californië. Voor Stadler is de levering aan Italië tevens ook de eerste order voor waterstoftreinen in Europa.

Twaalf waterstoftreinen

Als eerste afroeporders uit de raamovereenkomsten hebben ARST en FdC vorige maand twee contracten getekend met Stadler in Rome voor de levering van de eerste 12 waterstoftreinen, zes voor elk van de Italiaanse bedrijven. De voertuigen zullen worden uitgerust met een ecologische brandstofcel- en waterstofaandrijving en zullen bedoeld zijn voor regionale diensten voor het smalspoornetwerk van 950 mm spoorbreedtte in de twee Italiaanse regio's. Beide projecten worden gefinancierd met EU-middelen uit het National Recovery and Resilience Plan (PNRR). De voertuigen worden ontwikkeld en gebouwd in Bussnang (Zwitserland).

De spoorvoertuigen zijn tweedelig en net als bij de Flirt voorzien van een power-pack voor de aandrijving, waaronder in dit geval de brandstofcellen, waterstoftanks en technische uitrusting.

Met een totale lengte van ongeveer 50 meter hebben de nieuwe treinen 89 zitplaatsen per voertuig voor in totaal 155 vervoerde passagiers en zijn ze volledig toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit. Bovendien bieden de nieuwe voertuigen specifieke plaatsen voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen bij de toegangs- en uitgangsdeuren, evenals een drempelvrij toilet.

Ferrovie della Calabria (FdC)

Voor FdC is het niet de eerste keer dat ze bij Stadler smalspoortreinen bestellen. Al eerder in 2021 werden er al vier diesel-elektrische tandradtreinstellen besteld. Deze stellen staan gepland om dit jaar afgeleverd te worden.