Provincie Overijssel wil spoorlijnen elektrificeren

Een LINT dieseltrein op het traject tussen Hardenberg en Almelo.
Een LINT dieseltrein op het traject tussen Hardenberg en Almelo.

Waar de provincie Overijssel enkele jaren geleden nog zijn ogen had gericht op batterijtreinen, hebben ze daar inmiddels van afgezien. Zij wil de trajecten tussen Almelo en Mariënberg en Hengelo en Zutphen laten elektrificeren, omdat dit goedkoper is.

Vorig jaar werd in Overijssel en in de Achterhoek de allereerste batterijtrein van Nederland geïntroduceerd. Het betrof testritten met een aangepaste WINK-trein van Arriva waarbij zowel ProRail, Arriva als de provincie hoge verwachtingen hadden. Echter, vorig jaar bleek dat het gebruik van een batterijtrein op het spoor in Overijssel veel duurder was dan aanvankelijk berekend.

Dieseltreinen uitfaseren

Op dit moment worden er nog "vervuilende" dieseltreinen van het type GTW of LINT ingezet op de trajecten Hengelo-Zutphen van 42 kilometer en Almelo-Hardenberg van 19 kilometer niet-geëlektrificeerd . Zowel de provincie Overijssel als Gelderland hebben aangegeven dat ze graag willen dat beide spoorlijnen geëlektrificeerd worden, zoals gemeld door de staatssecretaris van Infrastructuur. Hierdoor lijkt het erop dat de batterijtrein definitief geen optie meer is.

De veranderingen zullen ook voordelig zijn voor de reizigers: een trein die gebruikmaakt van de bovenleiding kan sneller optrekken, waardoor de reistijd aanzienlijk korter wordt. Vanaf 2028 is het de bedoeling dat er nieuwe treinen zullen gaan rijden in Overijssel. Voor zover bekend is moet hier nog een aanbesteding voor gestart worden.