Koninklijke Trein gaat met pensioen en krijgt plek in het Spoorwegmuseum

Een archieffoto van de Koninklijke Familie naast de SR10 op station Tilburg. (Foto: NS)
Een archieffoto van de Koninklijke Familie naast de SR10 op station Tilburg. (Foto: NS)

Het Koninklijke Rijtuig zal in de loop van het jaar met pensioen gaan. De trein is namelijk aan het einde van haar levensduur. De trein zal voor het laatst door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima worden ingezet tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni waarna het uiteindelijk een plek zal krijgen in het Spoorwegmuseum.

Na bijna 160 jaar eindigt hiermee ook de inzet van een speciaal Koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken. De trein werd sinds de aflevering veelvuldig ingezet, maar de afgelopen jaren werd het rijtuig weinig meer ingezet. Volgens de RVD is de trein aan het eind van zijn levenduur, wat te bevestigen is omdat het type rijtuigen, een ICR, ook bij NS in de reizigersdienst er de komende periode gefaseerd uit dienst zal gaan.

Geschiedenis

In 1864 werd voor het eerste een Koninklijk Rijtuig in gebruik genomen de SR1 (SR staat voor Salon Rijtuig) waarvan er een replica te vindne in in het Spoorwegmuseum. Aan het begin van de jaren negentig moest het toenmalige Koninklijk rijtuig (SR9) worden vervangen waarna die een plek in het museum kreeg. De huidige opvolger SR10 werd toen ontworpen op basis van het bestaand Intercity Rijtuig eerste klasse. In 2012 kreeg het rijtuig twee eerste klas begeleidingsrijtuigen om groepen gasten te vervoeren. Deze twee rijtuigen SR11a en SR12a zijn niet ingrijpend verbouwd en zijn in tegenstelling tot de SR10 enkel geschikt voor het binnenland. De SR10 is geschikt voor het buitenland, maar heeft geen goedkeuring voor HSL-trajecten.

Laatste rit

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zullen tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni voor het laatst gebruik maken van de Koninklijke trein. Tijdens het staatsbezoek van België aan Nederland in 2016 hebben Koningin Máxima en Koningin Mathilde van België ook gebruik gemaakt van de Koninklijke trein ter gelegenheid van de opening van het toen volledig vernieuwde station Utrecht Centraal. Ook is het rijtuig in 2010 last-minute ingezet voor een bezoek aan Denemarken toen de Koninklijke Familie niet met het vliegtuig kon reizen vanwege de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull die het vliegverkeer in Europa dagenlang in zijn greep hield. Het rijtuig stond toen toevalligerwijs ter expositie in het Spoorwegmuseum.

Het rijtuig zal op den duur door NS worden aangeboden aan het Spoorwegmuseum. De RVD heeft tegen Treinenweb.nl bevestigd dat er geen opvolger zal komen. "Bij elke reis wordt er een afweging gemaakt aan de hand van bestemming, kosten en milieu welk middel van vervoer er wordt gebruikt." Ze konden bevestigen dat de traditie van treinreizen voor de Koninklijke Familie niet verloren zal gaan. Mocht er volgens de RVD gekozen worden voor de trein als vervoer, dan zal er gekeken worden naar regulier vervoer in de bestaande dienstregeling.

Bron: NS