NS schrijft zich ook bij ACM in voor open toegang met internationale lijnen

De NS heeft zich ook bij ACM aangemeld voor open toegang met de huidige internationale lijnen. (Foto: Treinenweb)
De NS heeft zich ook bij ACM aangemeld voor open toegang met de huidige internationale lijnen. (Foto: Treinenweb)

Op de valreep heeft de NS dinsdag hun eigen bestaande internationale verbindingen ook aangemeld als open toegang op het spoor. De NS stelt dat ze samen met haar partners het belangrijk vinden dat Nederland per spoor goed verbonden is met Europa. Het gaat om de bestemmingen Berlijn, Frankfurt, Londen, Parijs en Wenen.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft vervoerders die interesse hebben om internationale verbindingen vanaf 2025 in open toegang aan te bieden, gevraagd zich te melden bij de ACM. De staatssecretaris zal daar op een later moment een afweging in maken. De deadline liep dinsdag af.

Open toegang

Met 'open toegang' kunnen andere partijen met een vaste dienstregeling ook gebruik maken van het hoofdrailnet. Dit is sinds 2021 mogelijk vanwege een nieuwe Europese wetgeving zodat er geen sprake meer is van overheidsconcessies. Momenteel is NS de enige die gebruik mag maken van het Hoofdrailnet, maar vanaf 2025 wil de overheid deze weer onderhands aan NS gunnen. De EU en andere reizigerspartijen zijn tegen onderhandse gunning van de overheid, omdat de NS dan het alleenrecht krijgt voor de Hoofdrail-concessie, waarop andere vervoerders geen ruimte krijgen.

Het is echter niet uitgesloten dat er na 2025 treinen van andere vervoerders op het Hoofdrailnet zullen verschijnen. Volgens de Europese regelgeving hebben vervoerders namelijk de mogelijkheid om spoorcapaciteit bij de ACM aan te vragen op het Hoofdrailnet, die de aanvraag zal beoordelen. Als blijkt dat treinen van derde vervoerders de dienst van de concessiehouder niet benadelen, is het de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder ProRail om deze capaciteit toe te wijzen.

Aanvragen bij ACM

Inmiddels hebben naast de NS ook Flixbus, Arriva en Qbuzz zich ingeschreven voor internationale verbindingen. Maar ook zijn er aanvragen voor op het binnenlandse Hoofdrailnet aangevraagd door zowel Arriva als Qbuzz. Deze zijn inmiddels door de ACM beoordeeld en goedgekeurd. De komende periode zal de ACM zich over de aanvraag van NS gaan buigen.