NS opent nieuwe TechniekFabriek in Berkel-Enschot

De NS opent vanaf het volgende studiejaar een nieuwe TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. (Foto: NS)
De NS opent vanaf het volgende studiejaar een nieuwe TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. (Foto: NS)

De NS opent een nieuwe 'TechniekFabriek' in Berkel-Enschot. NS gaat samen met ROC Tilburg samenwerken om vanaf volgend studiejaar jonge techneuten op te leiden die gaan werken aan de treinen van NS. De faciliteit zal gevestigd worden bij het NS Componentenbedrijf.

Afgelopen maandag tekenden ROC Tilburg en NS de officiële samenwerkingsovereenkomst. Bij NS zijn veel vacatures voor techneuten in het zuiden. Niet alleen voor het componentenbedrijf, maar ook voor het Servicebedrijf Zuid in Eindhoven, Den Bosch, Roosendaal, Venlo en Maastricht. Voor deze locaties worden jonge techneuten opgeleid in Berkel-Enschot.

Techniekfabriek

De TechniekFabriek in Zwolle en Amsterdam biedt al enkele jaren een opleidingsprogramma aan voor jonge technici. Binnen een periode van twee jaar worden studenten opgeleid tot juniormonteurs op het gebied van Mechatronica op MBO-niveau 2. De nadruk tijdens de opleiding ligt op praktijkgericht leren, ondersteund door relevante theoretische kennis. In het tweede jaar van de opleiding staat een stage bij een van de servicebedrijven van NS centraal. Tijdens deze stage leren de studenten alles over railvoertuigen, stroomvoorziening en comfortsystemen, zoals klimaatregeling, verlichting en informatiesystemen in treinen.

Baangarantie

Na het voltooien van hun studie en het behalen van een erkend diploma, krijgen de monteurs bij NS de garantie op een baan. Ze worden vervolgens geplaatst binnen verschillende afdelingen van het bedrijf. Binnen deze afdelingen zijn de monteurs betrokken bij diverse taken, waaronder reparaties, dagelijkse controles, revisies en moderniseringen, en het uitvoeren van grootschalig onderhoud aan verschillende treinen.

NS Componentenbedrijf

Binnen het Componentenbedrijf van NS worden diverse onderdelen van divers spoorwegmaterieel hersteld en gereviseerd. Dit omvat een breed scala aan componenten, variërend van airconditioningssystemen, stroomafnemers en motoren, tot toiletten, deuren en remsystemen. Tijdens het herstelproces worden diverse productietechnieken toegepast, waaronder lassen, solderen, bewerken, conserveren, lijmen en het aanbrengen van knijp- en krimpverbindingen. Na het voltooien van de reparaties en revisies worden de onderdelen weer klaargemaakt om in de treinen te worden ingebouwd, zodat ze weer volledig operationeel zijn.