ProRail start proef met langzaam rijdende goederentreinen

ProRail start in de nacht van zondag op maandag een langdurige proef met langzaam rijdende goederentreinen. Met de proef wordt gekeken wat de gevolgen zijn voor de overlast van omwonenden. De proef wordt tot medio februari tussen 01:00 en 05:00 uur uitgevoerd tussen Meteren en Boxtel.

Deze praktijkproef is een initiatief van het Ministerie van IenW en wordt uitgevoerd door de goederenvervoerders en ProRail. Deze wordt uitgevoerde omdat de afgelopen jaren de zorgen en de klachten over trillingen van omwonenden langs het spoor toe zijn genomen. Op verschillende plaatsen willen mensen weten of ze meer trillingen gaan ervaren wanneer er meer treinen gaan rijden en harder gaan rijden.

Maatregelen

De maatregelen om trillingsoverlast aan te pakken op het huidige moment beperkt. Volgens ProRail komt dit omdat "treintrillingen" een complex probleem is. Mede om die reden ontbreekt het – in tegenstelling tot geluid – aan een wettelijk kader om de hinder te bestrijden. Daarom heeft ProRail afgelopen zomer, in opdracht van I&W een innovatie-agenda opgesteld.

"Aan de hand hiervan doen we onderzoek naar het ontstaan van trillingen. Ook onderzoeken we de effecten van mogelijke maatregelen en zoeken we naar innovatieve oplossingen."

Proef

De proef start in de nacht op maandag 23 december en duurt tot medio februari. In die periode zal een aantal goederentreinen tijdens de nacht niet harder rijden dan 60 kilometer per uur. Daarnaast zullen er gedurende twee of drie nachten speciale testtreinen gaan rijden. Deze bestaat uit goederenwagons met verschillende gewichten vanwege de aslasten voor het spoor en zal op diverse snelheden gaan rijden. De resultaten van de proef worden met speciale apparatuur gemeten op plekken die 25 meter van het spoor staan.

Uiteindelijk worden alle meetresultaten uitgewerkt tot een rapportage. Deze zal worden gedeeld met het ministerie. De eindconclusies worden medio 2020 besproken met diverse partijen. Daarna presenteert het Ministerie van IenW het eindresultaat aan de Tweede Kamer.

Archieffoto: ProRail
Archieffoto: ProRail

Bron: ProRail