Mat'64 treinstel De Karel weer rijvaardig

Het oude Mat'64 treinstel met het nummer 466 is weer rijvaardig en heeft afgelopen zondag na vele jaren weer zijn eerste rit over een stukje spoor gemaakt. Het treinstel wat omgedoopt is tot Karel zal binnenkort ingezet worden voor charitatieve treinritten, waaronder museum en evenementritten.

Het project van De Karel Foundation die vijf jaar duurde heeft hiermee een mijlpaal bereikt waarbij het treinstel afgelopen zondag op eigen kracht een korte testrit heeft gemaakt op het spoor bij de museumloods in Blerick. De afgelopen periode is de trein daar ook onderhouden. Hiervoor werd het treinstel op 25 september 2016 voor het laatst ingezet als afscheidsrit van de iconische Mat'64.

Inmiddels is de trein ook al voorzien van de kenmerkende NVR-nummers op de wagons, deze zijn verplicht als de trein het hoofdspoor op gaat. De komende dagen zal de trein door onderhoudsbedrijf Strukton een controlebeurt krijgen waarna er na goedkeur een toelating zal worden gegeven om het hoofdspoor op te gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling om de trein in het rood te beschilderen.

Het artikel gaat verder na de video

Stichting Karel Foundation

Inmiddels is er sprake van een samenwerking met Stoom Stichting Nederland en de Stichting Hondekop. Hiermee heeft de Karel foundation in korte tijd een stabiel fundament op weten te richten waardoor belangrijke partners als NS Reizigers en ProRail de stichting alle medewerking verlenen.

Foto: De Karel Foundation

Foto: De Karel Foundation
Foto: De Karel Foundation