ProRail laat meer treinen rijden in dienstregeling 2020 door efficiëntere methode

Vanaf eind dit jaar zullen er in de nieuwe dienstregeling van 2020 meer treinen gaan rijden. Om dit mogelijk te maken op ruim zevenduizend kilometer aan spoor heeft ProRail zich voorbereid om een nauwkeurige dienstregeling in het spoor in te plannen.

Vanaf 15 december zal er in de nieuwe dienstregeling nu ook een tien-minuten-trein gaan rijden tussen Utrecht en Amersfoort, en zal het aantal worden verhoogd van vier naar zes intercity’s per uur tussen Amersfoort en Utrecht rijden. Ook tussen Dordrecht en Eindhoven zullen extra treinen gaan rijden. Tussen Zandvoort en Haarlem zullen er in de zomer extra strandtreinen gaan rijden en met name ook tijdens de verwachtte F1 Grand Prix. Ook zal ProRail in het goederenvervoer een opmerkelijke stap maken, de goederentreinen kunnen vanaf eind van dit jaar worden verlengd tot 740 meter lengte wat nu nog 650 meter is.

Verdeling spoorruimte

ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 34 reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Bij het plannen van deze 'grote puzzel' wordt er vanaf dit jaar gebruik gemaakt van een nauwkeurige methode. De spoorbeheerder kan de te verdelen capaciteit nu ook per zesde seconde inplannen, wat voorheen nog per hele minuut was. Het voordeel daarvan is dat er weer wat meer ruimte op het drukke Nederlandse spoor wordt gecreëerd.

Langere goederentreinen

Door goederentreinen langer te maken met meer wagons kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Momenteel hebben goederentreinen volgens ProRail een gemiddelde lengte van ongeveer 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. "Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.", meldt ProRail.

"In 2018 deden we al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft onze verkeersleiding verschillende scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen". Hierbij werd er door ProRail onderzoek gedaan naar de invloed van de langere goederentreinen op overwegen en welke andere knelpunten er konden ontstaan als treinen van die lengte door Nederland rijden.

Het vervangen van de gele vertrekstaten op Den Haag Centraal. (Foto: NS)
Het vervangen van de gele vertrekstaten op Utrecht Centraal. (Foto: NS)