Reactivatie spoorlijn Weert - Hamond lijkt te stranden

De kans op heropening van de spoorverbinding tussen Weert en Hamont in België-Limburg voor het personenvervoer lijkt aanzienlijk te zijn afgenomen. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zouden de kosten voor de reactivering hoger uitvallen dan verwacht.

In een brief aan de Tweede Kamer stelt D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat volgens spoorwegbeheerder ProRail de kosten tussen de 50 en 150 miljoen euro bedragen. De provincie veronderstelde eerder dat er nog werd uitgegaan van 35 miljoen euro.

De verhoging van een spoorbrug en de aanpassing van een bocht zou al zorgen voor een extra kostenpost bovenop de eerder geplande 35 miljoen euro die in 2015 berekend werd.

Busverbinding

Momenteel stelt overheidsadviesorgaan KIM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) in een rapport dat busvervoer tussen Weert en Hamont "vooralsnog een efficiëntere oplossing" is dan een treinverbinding. De organisatie merkt op dat er momenteel geen openbaar tussen deze twee plaatsen is, maar dat zou niet aangeven dat er dringend behoefte zou zijn voor een spoorverbinding. Daarnaast is de bevolkingsdichtheid aan beide zijden van de grens relatief klein en zou er volgens KIM geen grote ruimtelijk-economische ontwikkelingen plaatsvinden in de toekomst. Ook merkt ook op dat de kosten voor het reactiveren en electrificeren van het spoor binnen Nederland duurder uitvallen dan gepland.

Beslissing

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft aangegeven om met de provincie te praten over de nieuwe cijfers en de te onderzoeken hoe de kosten verdeeld kunnen worden. In het najaar wil ze een definitieve beslissing nemen waarvoor ze een second opinion laat opvragen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft eerder al haar Belgische collega François Bellot gevraagd een onderzoek te starten naar de exploitatie van een reizigerstrein tussen Weert en Antwerpen. Momenteel rijdt de trein vanuit Antwerpen door naar Hamont, een rit van een anderhalf uur. Na ongeveer veertig minuten keert de trein weer. Volgens het onderzoek kan er in deze tijd ook heen en weer worden gereden van en naar Weert. Van Hamond naar Weert zou naar verwachting niet meer dan tien minuten hoeven duren.

België

Momenteel wordt er aan de Belgische zijde van de spoorlijn gewerkt aan de elektrificatie van het spoor naar Hamont. Dit zou ook aan de Nederlandse kant moeten plaatsvinden. Volgens het huidige regeeraccoord van kabinet Rutte-III zou de reactivatie van dit spoor plaats moeten vinden, echter werd dit project nog gebaseerd op voorheen geschatte kosten die lager uitkwamen.

Foto: Michiel Dumon
Foto: Michiel Dumon