ProRail: Treinen meer op tijd in eerste helft van dit jaar

Spoorbeheerder ProRail heeft een rapport gepubliceerd waarin vermeld wordt hoe de punctualiteit zich zich in het eerste helft van dit jaar gepresteerd heeft. Gemiddeld kwam 92,4 procent van alle treinen op tijd op het station aan. Vorig jaar lag dat aantal op 91,4%.

Station Kampen waar Keolis rijdt, is de onbetwiste koploper. Nagenoeg alle treinen, namelijk 99% kwam op tijd in Kampen aan. Ook in Sneek (98,8%), Bad Nieuweschans (98,6%) en Alphen aan de Rijn (98,4%) reden de treinen nagenoeg altijd op tijd het station binnen.

Berekening

Een trein is op tijd als hij binnen 3 minuten of minder van de tijd zoals aangegeven in de reisplanner aankomt. Vijf procent van alle treinen loopt onderweg vertraging op. Als een trein vertraging heeft is het in 9 van de 10 gevallen een vertraging van maximaal 5 minuten.

Om de punctualiteit te berekenen kijkt ProRail elke dag naar de aankomsten op meer dan 60 representatieve Nederlandse stations die ProRail beheert. Hierbij wordt gekeken of die aankomsten binnen de 3-minutennorm vielen. Treinen die uitvallen tellen niet mee in de berekening, wel komt deze recht in een andere groep cijfers die weer over de treinuitval gaat. 

Reizigerspunctualiteit

Naast treinpunctualiteit houdt ProRail ook cijfers bij over de reizigerspunctualiteit. "Reizigerspunctualiteit geeft een indicatie van het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, minder dan vijf minuten vertraging bij aankomst had en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald", legt een woordvoerder van ProRail uit. In tegenstelling tot de treinpuctualiteit ligt de norm hier op maximaal 5 minuten.

Het aantal overstappers dat een aansluiting heeft gehaald, wordt gedeeld door het totaal van het geplande aantal reizigersaankomsten en gepland aantal reizigers van een uitgevoerde aansluiting.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb