Station Delft heeft weer draaideuren

De draaideuren op treinstation Delft zijn weer terug. Prorail heeft aanpassingen gedaan aan het treinstation in Delft waardoor de draaideuren niet meer snel rond zullen draaien als er een trein in de tunnel passeert.

Sinds de opening van het station in 2015 zijn er problemen met drukgolven zodra treinen met hoge snelheid langs de perrons rijden. Hierdoor begonnen de draaideuren sneller te draaien dan normaal. Prorail heeft nu luchtluiken in het plafond gemaakt zodat de 'overdruk' via deze gaten in het plafond weg kan. De komende weken gaat de spoorbeheerder testen of alle maatregelen voldoende hebben geholpen zodat de deuren veilig kunnen worden gebruikt.

Luchtstromen

De mogelijke oplossing is volgens ProRail geen gemakkelijke opgave. "Want we hebben het over Formule-1-achtige wetenschappen. Hoe ‘gedraagt’ lucht zich als er met hoge snelheid een trein ‘tegenaan rijdt’? En hoe kun je die luchtstromen dan beïnvloeden?", vertelt de spoorbeheerder uit op hun site.

Vooralsnog is ervoor gekozen in het plafond luchtschachten te maken en over de lengte van de hele gevel kleppen te plaatsen die met de luchtstroom meebewegen. "Omdat lucht de weg van de minste weerstand kiest, gaan dan de luiken open. De deuren zullen dan niet meer draaien". Uiteindelijk moet later bekend worden of de maatregelen voldoende zijn.

Foto: Bas Meijer (Wikipedia)
Foto: Bas Meijer (Wikipedia)