Flixtrain wil uitbreiden naar BelgiŽ en Frankrijk

Het Duitse vervoersbedrijf Flixtrain wil de vleugels uitslaan en een intercity treindienst van Brussel Noord naar Parijs starten. Ook binnen Frankrijk heeft Flixtrain plannen voor tal van treindiensten. Dat meldt Bruzz.be.

De Belgische website baseert zich op een vrijgave van de Franse spoorregulator Arafer. Vanaf eind 2020 wordt het voor partijen mogelijk om binnen Frankrijk de concurrentie aan te gaan met SNCF. Op internationale verbindingen is het al jaren mogelijk.

Vijf trajecten

De projecten, alle ingediend door FlixTrain, hebben betrekking op de trajecten Parijs Gare du Nord – Brussel-Noord, Parijs Bercy – Lyon Perrache, Parijs Bercy – Nice (nachttrein), Parijs Bercy – Toulouse, en Parijs Austerlitz – Bordeaux. Er is een netwerk voorzien met 25 stopstations.

In theorie zou een intercity Brussel – Parijs maar een uur langzamer hoeven zijn dan de Thalys. De Thalys doet er nu 1 uur en 22 minuten over, de snelste EuroCity deed er in het verleden 2 uur en 26 minuten over. Met Izy, de low-budget variant van de Thalys duurt de rit gemiddeld 2.15 uur.

Flixtrain is op dit moment op kleine schaal actief binnen Duitsland. Flixtrain rijdt vanuit Keulen naar Hamburg en Berlijn, en vanuit Stuttgart naar Berlijn. Per verbinding biedt Flixtrain per richting één tot twee verbindingen per dag aan.

Thello

Naast Flixtrain is Thello ook een vervoerder die interesse toont voor de Franse spoormarkt. Thello, een dochteronderneming van het Italiaanse Trenitalia, heeft bijvoorbeeld plannen om vanaf juni 2020 twee maal per dag een hogesnelheidstreinen Parijs - Lyon - Milaan te laten rijden.

Thello heeft bovendien al jaren interesse in de verbinding Brussel – Parijs. Al in 2013 gingen er geruchten dat de Italianen de concurrentie met de Thalys aan zouden gaan. In 2015 liet Trenitalia weten nog steeds plannen te hebben voor een dergelijke verbinding. Vorig jaar vertelde de topman van Thello naast plannen te hebben voor snelle treinen van Parijs naar Milaan en Bordeaux, ook graag naar Brussel wil gaan rijden. Dat Thello vooral actief is van en naar Frankrijk is niet toevallig. De Franse spoorwegen zijn aandeelhouder in Italo, die grote concurrent van Trenitalia. Op dit moment verzorgt Thello alleen de nachttrein Parijs - Venetië en de treinverbinding Marseille - Nice - Milaan.

Foto: Flixtrain
Foto's: Flixtrain

Bron: Treinreiziger