DB: Twee plannen voor nieuwbouw van de Friesenbrücke

De plannen voor de nieuwbouw van de verwoeste Friesenbrücke 2015 boven de Eems zijn bijna klaar. Dit werd aangekondigd door Deutsche Bahn. Zoals NDR 1 Niedersachsen meldt, wil het bedrijf het project in juni presenteren.

De spoorweg heeft naar verluidt twee plannen uitgewerkt. Spoorwegen, politiek en de Meyer werf in Papenburg zijn voorstander van de bouw van een moderne draaibrug voor ongeveer 80 miljoen euro. Maar zelfs een nieuwe brug in de oude vorm als basculebrug is niet helemaal van tafel, zeggen ze. De definitieve beslissing valt dit jaar te vallen, volgens het federale ministerie van Transport. De start van de bouw is gepland voor 2022, twee jaar later moet de brug klaar zijn .

Sinds 2015 geramd en buiten bedrijf

De Friesenbrücke werd in december 2015 door een binnenvaartschip geramd waarbij de spoorbruug zwaar beschadigd raakte. Sindsdien is er geen directe spoorverbinding meer tussen Groningen en Duitsland. Na enige tijd kon de trein weer doorrijden tot Weener waar sindsdien bussen worden ingezet naar Leer. De Duitse spoorwegen lieten eerder weten dat er in 2024 een nieuwe spoorbrug zal moeten liggen. Hierover is de afgelopen jaren nog flink gesteggeld omdat nog niet duidelijk was of de brug ook meteen dubbelsporig uitgevoerd moest worden, en of deze speciaal moest worden aangepast voor de doorvaart van de cruiseboten van scheepswerf Meyer. Nu is er inmiddels meer duidelijk over, en zal in juni het project worden gepresenteerd.

Foto: Jan Oosterhuis
De zwaarbeschadigde Friesenbrücke tussen Weener en Leer.
Foto: Jan Oosterhuis