FlixTrain wil uitbreiden naar meerdere landen

Duitse vervoerder FlixTrain wil uitbreiden naar meerdere landen. De uitbreiding is te danken aan een succesvolle periode met maar liefst 750.000 verkochte tickets in het voorgaande jaar. Ook is de vervoerder op zoek naar extra materieel voor haar treindienst.

Bijna een jaar geleden begon FlixTrain, de spoorwegvariant van de FlixBus als concurrent van de Deutsche Bahn in het langeafstandsverkeer. In eerste instantie exploiteerde het bedrijf zijn groene treinen in samenwerking met Leo Express en BahnTouristikExpress die inmiddels al tussen Hamburg - Osnabrück - Keulen en Berlijn - Hannover - Stuttgart rijden.

Na een succes werd er al snel een tweede trein toegevoegd aan de treindienst. In de zomer werd de eerste nachttrein van FlixTrain toegevoegd. Alleen al in de eerste tien maanden reisden ongeveer 750.000 passagiers door Duitsland.

Om deze reden wil FlixTrain zijn aanbod aanzienlijk uitbreiden - niet alleen in Duitsland, maar ook in het buitenland. "We zijn nog niet op onze bestemming", zei Flixmobility CEO André Schwämmlein.

Zoektocht naar personeel

Op welke landen Schwämmlein specifiek doelt, zei hij nog niet. Er zijn echter aanwijzingen voor vacatures die het bedrijf afgelopen zomer heeft geplaatst in diverse landen. Hieruit is gebleken dat FlixTrain op zoek naar personeel om zijn eigen treindienst te ontwikkelen in Polen, Tsjechië, Italië, Spanje, Frankrijk, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij lijkt het voor de hand liggend dat ze steun zoeken van andere vervoerders.

Het artikel gaat na de foto verder.

Foto: Flixtrain

Uitbreiding

FlixTrain wil niet alleen nieuwe treinverbindingen in het buitenland aanbieden. Ook in Duitsland zullen er in de toekomst meer treinen rijden. Vanaf het voorjaar van 2019 start de nieuwe FlixTrain van Keulen naar Berlijn. Dit zal een stop maken in Düsseldorf, Essen, Dortmund en Hannover. Deze treindienst moet aansluitingen gaan bieden met andere FlixTrain verbindingen.

Verder zal er dit jaar een derde trein worden geïntroduceert tussen Hamburg en Keulen. Voor het komende jaar zouden er ook treinen moeten gaan rijden vanuit München, legt Schwämmlein uit. Hiermee ziet de vervoerder mogelijkheden om treinverbindingen tussen Hamburg - München en  Frankfurt - München te introduceren.

Ook doet Flixtrain onderzoek naar uitbreiding van haar nachttnet. Vanaf april 2018 was het al mogelijk om te reizen met een slaaprijtuig tussen Hamburg en Lörrach. De samenwerking met BahnTouristikExpress zou hier verder kunnen worden uitgebreid, zegt FlixTrain.

Voor de uitbreiding van de treindiensten is FlixTrain op zoek naar wagons. Uit bronnen wordt gezegd dat FlixTrain hoopt op wagens van Deutsche Bahn, aangezien deze op korte termijn beschikbaar zijn. Voor de toekomst kijken ze naar mogelijkheden voor de aanschaf van zowel nieuwe treinen als  gemoderniseerde van oudere rijtuigen, zei Müller.

Al eind januari verklaarde de mede-oprichter van FlixTrain, Daniel Krauss, dat het bedrijf ook naar nieuwe treinen in China zou zoeken. FlixTrain-partner Leo Express heeft ook treinen besteld bij de Chinese trainfabrikant CRRC, die momenteel in Europa nog weinig materieel rond heeft rijden.

Voor de reizigers van FlixTrain zouden nieuwe rijtuigen een mooie uitkomst zijn, gezien daar behoefte naar lijkt te zijn. Het aantal zitplaatsen zou in coupérijtuigen zou bovendien erg weing zijn waardoor  FlixTrain tussen Hamburg en Keulen zelfs slaaprijtuigen mee laat rijden als capaciteitsuitbreiding.

Foto: Flixtrain
Foto's: Flixtrain