Modernisering van RRReis-treinstellen op Valleilijn loopt vertraging op
De modernisering van de RRReis-treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen loopt opnieuw vertraging op. De eerste gerenoveerde trein laat niet eind 2025 maar pas in juni 2026 rijden, bevestigt Keolis. De vervoerder wijt dat vooral aan het ontbreken van technische documentatie van de huidige Protos-treinen.
Het ontbreken van de documentatie is een gevolg van het faillissement van de oorspronkelijke fabrikant FTD. Daarnaast worden de Protos-treinen worden wereldwijd uitsluitend op de Valleilijn ingezet, waardoor er weinig kennis en referentiemateriaal beschikbaar is.
Ontbrekende documentatie
"We moeten het doen met zeer beperkte informatie, en in de werkplaats kwamen we er al snel achter dat bepaalde zaken simpelweg niet klopten," zegt woordvoerder Lotte Hendriksen tegenover De Gelderlander.
Een treffend voorbeeld van de vele verrassingen is de constructie van de stoelbevestigingen. "We ontdekten pas afgelopen zomer hoe de originele stoelen vastzaten, toen we een deel van de vloer weghaalden. Dat stond niet op de tekeningen. Daardoor klopte onze bedachte bevestiging niet", aldus Hendriksen. Het eerste treinstel met nummer 5032 staat inmiddels volledig gestript in de werkplaats van Brouwer Technology, die gevestigd is in de oude monumentale spoorloods in Roosendaal. Keolis benadrukt dat de extra tijd nodig is om het eerste treinstel goed uit te werken, zodat de resterende vier sneller kunnen volgen.
Het project wordt bemoeilijkt doordat het slechts om vijf treinstellen gaat, wat het voor leveranciers minder aantrekkelijk maakt om speciaal aangepaste onderdelen te leveren. Maar uiteindelijk verwacht Keolis dat de in juni 2026 de eerste vernieuwde Protos trein, in het nieuwe RRReis-jasje op het spoor te zien is. Deze heeft dan naast een nieuw interieur ook een toilet, en een oplaadpunt bij de zitplaatsen.
FLIRT-treinen
Uiteindelijk wordt er ook gekeken naar de twee Valleilijn-blauwe FLIRT-treinen die Keolis van de vorige concessiehouder Connexxion overnam. Deze stellen - gebouwd door Stadler - worden eveneens in de vernieuwing meegenomen. In tegenstelling tot de Protos-vloot beschikt dit materieel wel over volledige technische documentatie én al over een toilet, wat de modernisering aanzienlijk eenvoudiger maakt.
Tijdelijke inzet Materieel '64
Door de tijdelijke onttrekking van materieel rijdt Keolis momenteel met een ouder treinstel van het type Materieel '64 om de dienstregeling te kunnen blijven rijden. Deze trein met treinstelnummer 904 is afkomstig van de Stichting 2454 CREW, en is volledig in de blauwe Valleilijnkleuren gehuld.