NS bestelt nieuwe Flirt Flex: inzetbaar als Sprinter en Intercity

NS heeft bekend gemaakt dat ze voor ruim 400 miljoen 36 nieuwe sprinters aanschaffen. Het gaat om de Flirt Flex die bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler besteld wordt. In tegenstelling tot de huidige NS-Sprinters krijgen deze weer het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinen komen naar verwachting in 2030 op het Nederlandse spoor. 

De nieuwe treinen zijn niet alleen als sprinter inzetbaar, maar kunnen ook moeiteloos dienstdoen als Intercity, waardoor NS flexibel in kan spelen op de groeiende reizigersvraag. NS verwacht de nieuwe Flirt Flex in 2030 op het spoor. Het is de tweede keer dat NS een bestelling bij Stadler doet. Momenteel rijden er al sinds 2016 al 58 Flirt-treinen als Sprinter in voornamelijk Noord-Brabant en Zuid-Holland, echter in de Sprinter-kleuren. Opvallend is dat de nieuwe trein een ander aangezicht krijgt met een gestroomlijnde snoet, die vaker door Stadler wordt aangebracht bij Flirt-treinen die als intercity dienen.

De FLIRT is overigens geen onbekende in Nederland. Ook bij R-net, Arriva en Keolis rijden sinds vorig decennia tientallen uit deze serie op het spoor voor de regionale diensten. Wereldwijd heeft Stadler momenteel ruim 2.750 FLIRT-treinen verkocht waarvan er een groot deel in Duitsland rijdt, waarbij VIAS en Eurobahn met hun regionale FLIRT-treinen de Nederlandse grens passeren.

Investering nieuwe treinen

Met deze nieuwe bestelling rijden er over een aantal jaar 205 nieuwe NS-treinen op het Nederlandse spoor. Waaronder 60 nieuwe dubbeldekkers (DDNG) van het Spaanse CAF en 109 nieuwe intercity's (ICNG) van treinfabrikant Alstom. NS investeert hiermee ruim 2 miljard euro in nieuwe treinen.

Flirt Flex als Sprinter

NS heeft Stadler gevraagd om een comfortabele, betrouwbare en toegankelijke trein die inzetbaar is als sprinter. Snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur is hierbij de eis. Deze nieuwe Flirt Flex kan op een deel van de trajecten ook als intercity ingezet worden. Dat zorgt ervoor dat NS het materieel efficiënter kan gebruiken. Het interieur van de trein heeft diverse kenmerken van de DD-NG die eerder dit jaar gepresenteerd werd.

De eerste bestelling bestaat uit 36 treinen met ruim 8.000 zitplaatsen. Daarnaast houdt NS de optie open om extra Flirt Flex-treinen aan te schaffen, waaronder treinen die ook geschikt zijn om naar Duitsland en België te rijden.

De komende periode gaan Stadler en NS samen het definitieve ontwerp bepalen. Daarna volgt een uitgebreide periode van productie, testen en toelating.