FlixTrain kondigt opnieuw aan het Nederlandse spoor te willen betreden

In een interview met het AD kondigt Flix-topman André Schwämmlein aan dat het Duitse bedrijf opnieuw plannen heeft om de Nederlandse spoorsector te betreden. Het moederbedrijf van de bekende felgroene Flixbussen wil met zijn treindienst FlixTrain ook in Nederland actief worden, al is er nog geen concrete datum voor de start genoemd.
Schwämmlein benadrukt dat reizigers, net als bij FlixBus, kunnen rekenen op betaalbare en concurrerende tarieven, waarmee Flix zich wil onderscheiden van andere vervoerders.
Investering
Om deze uitbreiding mogelijk te maken, heeft Flix onlangs 2,4 miljard euro opgehaald bij investeerders. De budget-vervoerder heeft 65 nieuwe langeafstandstreinen bij de Spaanse fabrikant Talgo besteld, die snelheden tot 230 kilometer per uur kunnen bereiken. Het gaat om dezelfde type treinen die de Deutsche Bahn besteld heeft voor de ICE L. Volgens Schwämmlein zullen deze moderne treinen de komende jaren in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, worden ingezet. "Onze nieuwe treinen zullen in veel Europese landen worden goedgekeurd", vertelt hij in het interview.
Verbindingen met Nederland
Hoewel FlixTrain momenteel nog niet rechtstreeks in Nederland rijdt, kunnen reizigers al via grensstations als Arnhem en Venlo overstappen op Duitse FlixTrain-verbindingen. De vervoerder onderzoekt echter mogelijkheden voor een rechtstreekse route, waarbij een traject als Oberhausen–Rotterdam via Arnhem, Utrecht en Amsterdam als voorbeeld wordt genoemd. Sinds 2014 is FlixBus al actief in Nederland, met verbindingen vanuit steden als Amsterdam en Utrecht naar tal van Europese bestemmingen.
Eerdere plannen om in 2024 met FlixTrain in Nederland te rijden werden in de ijskast gezet. Inmiddels heeft Schwämmlein bekend gemaakt dat het uitstel te heeft met het gebrek aan de vereiste capaciteit op het Nederlandse spoor. Hoewel de vaart er voor Nederland toen niet inzat maakte FlixTrain wel bekend dat ze wel hun vleugels verder zouden uitslaan over Duitsland en andere Europese bestemmingen.
Concurrentie
Volgens hem blijft het doel echter duidelijk: meer concurrentie op het spoor. Hij vindt dat meer concurrentie op het spoor de reiziger ten goede komt. Volgens hem zouden niet nationale spoorbedrijven, maar juist Europese vervoerders onderling met elkaar moeten concurreren, zodat grensoverschrijdend reizen binnen Europa eenvoudiger en aantrekkelijker wordt.
Op dit moment zijn er via FlixTrain al zo’n 650 bestemmingen te boeken, waarvan 50 steden direct aangesloten zijn op hun netwerk en de rest bereikbaar is in samenwerking met andere vervoerders. In Nederland zijn via de treinen van DB regio, EuroBahn en VIAS Arnhem Centraal, Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Venlo en Zevenaar bereikbaar met een FlixTrain-ticket. Daarnaast zijn er voor de FlixBus maar liefst 3.000 bestemmingen verspreid over maar liefst 40 landen.
Bron: AD