Italiaanse vervoerder Ferrovia Circumetnea bestelt waterstofsmalspoortreinen bij Stadler

Treinfabrikant Stadler heeft een contract getekend met de Siciliaanse vervoersmaatschappij Ferrovia Circumetnea (FCE) voor het ontwerp en de levering van twee smalspoortreinen met waterstofaandrijving. De nieuwe treinen moeten bijdragen aan duurzamer spoorvervoer en rijden door het vulkanische landschap rond de Etna.
Het contract werd ondertekend tijdens EXPO Ferroviaria, de internationale vakbeurs voor de spoorwegindustrie die twee weken geleden in Milaan van start ging. De overeenkomst omvat niet alleen het ontwerp en de bouw van de eerste twee waterstoftreinen, maar ook vijf jaar volledig onderhoud en levering van reserveonderdelen.
Daarnaast bevat het contract een optie voor nog eens dertien treinen van hetzelfde type, waarmee de vloot in de toekomst aanzienlijk kan worden uitgebreid.
Technische kenmerken
De nieuwe voertuigen worden ontworpen en gebouwd bij Stadlers hoofdkantoor en fabriek in Bussnang. Elke trein bestaat uit twee reizigersrijtuigen met daartussen een centrale "Power Pack"-module waarin zich de brandstofcellen en waterstoftanks bevinden. Dit concept is ook gebruikelijk bij de GTW-treinstellen en bepaalde batterij- of waterstof aangedreven FLIRT-treinstellen.
De treinen bieden 87 zitplaatsen en hebben een totale capaciteit van 147 passagiers. Dankzij de lage instapvloeren zijn ze goed toegankelijk voor reizigers met beperkte mobiliteit en ouderen. Ook zijn de treinen voorzien van een toilet voor mindervaliden (PRM) en ruimtes voor fietsen en kinderwagens.
Met een aslast van minder dan 11 ton kunnen de voertuigen probleemloos rijden op het volledige smalspoornetwerk van de FCE. Bij het ontwerp is bijzondere aandacht besteed aan het tractiesysteem, gezien de steile hellingen die de Circumetnea-lijn kenmerken. De nieuwe waterstoftreinen zijn bestemd voor de lijn tussen Paternò en Randazzo, die dwars door het Parco dell'Etna loopt.
Negentien waterstoftreinen voor Italië
Met de bestelling van FCE komt het totale aantal smalspoortreinen op waterstof van Stadler in Italië op 19. De voertuigen zijn besteld door drie verschillende klanten in evenzoveel regio’s: Acht treinen voor ARST op Sardinië, negen treinen voor FdC in Calabrië, en deze twee hier besproken treinen voor FCE op Sicilië.