Laatste bouwfase Utrecht Centraal: breder perron en veiliger doorstroming

ProRail start in februari 2026 met de tweede en laatste fase van de verbouwing van het perron aan spoor 5 op station Utrecht Centraal om de reizigerscapaciteit te vergroten. In de periode van vrijdagavond 20 februari tot maandag 2 maart moet een deel van het treinverkeer stil worden gelegd om het perron te verbreden en spoor 5 te verleggen
De verbouwing wordt in twee fasen uitgevoerd. In augustus 2024 vond al een eerste deel van de werkzaamheden plaats, maar het bleek onmogelijk om het gehele project in één keer af te ronden. ProRail en aannemer BAM Infra Nederland kozen daarom voor een gefaseerde aanpak. Met de werkzaamheden van 2026 wordt het project afgerond.
Verbreding en spoorverlegging
Tijdens de bouwperiode blijft Utrecht Centraal grotendeels in gebruik. Wel rijden er geen treinen via de sporen waar gewerkt wordt en wordt de dienstregeling aangepast. Tot de verbreding klaar is, kan crowd-control bij aan spoor 5 nog nodig zijn om de drukte te reguleren.
De uitbreiding is noodzakelijk door de sterke reizigersgroei. Het huidige perron op spoor 5 is vooral bij de toegang onder de stationshal te smal, waardoor in de spits regelmatig maatregelen nodig zijn om reizigersstromen veilig te laten verlopen. Door spoor 5 te verleggen ontstaat ruimte om het perron aan die zijde te verbreden. Tegelijkertijd wordt spoor 4 deels ingekort en wordt perron 2 aan de andere kant vergroot, zodat de capaciteit en functionaliteit behouden blijven.
Na de werkzaamheden in 2026 moeten reizigers profiteren van een breder perron, minder opstoppingen en meer comfort tijdens de drukste uren. Daarmee sluit Utrecht Centraal beter aan op de groeiende reizigersaantallen en blijft het station toekomstbestendig.