Liften en roltrappen op station Groningen kampen met storingen

Na de opening van het vernieuwde station Groningen blijken de roltrappen nog steeds met storingen te kampen. Vrijdagochtend stonden meerdere trappen stil, wat overigens niet voor het eerst was. Sinds de opening van het station wordt er regelmatig geklaagd over de gebrekkige toegankelijkheid, vooral voor mensen die een beperking in de mobiliteit hebben. Zo zouden de liften regelmatig ook dienst weigeren.
In de eerste dagen na de opening vielen ook al liften uit, waardoor reizigers waren aangewezen op trappen of roltrappen. Tot het nieuwe plein aan de zuidkant klaar is, moeten mensen zelfs twee keer gebruikmaken van een lift of (rol)trap om hun trein te bereiken. Dat zal later verbeteren, als het plein in gebruik is en men via een geleidelijke helling zonder trappen of liften het station kan betreden.
ProRail bevestigt dat er afgelopen week al reparaties zijn uitgevoerd, maar dat er inmiddels opnieuw meerdere roltrappen stilstaan. Op elk perron zijn twee roltrappen; normaal gesproken gaat één omhoog en één omlaag. Vrijdagochtend werkte echter bijvoorbeeld alleen de trap omhoog bij spoor 2/3, en waren er ook problemen bij de opgangen naar de NS-perrons.
ProRail roept reizigers op om storingen van roltrappen te melden. Dit kan via het telefoonnummer 030-751 5098. Liften die defect zijn worden automatisch gemeld bij de meldcentrale, maar alsnog kunnen reizigers deze ook zelf melden.