DSB schaft 50 extra IC5-treinen aan bij Alstom

De Deense spoorwegmaatschappij DSB heeft bekend gemaakt om hun aankomende vloot IC5-treinstellen uit te breiden met 50 extra treinstellen. Het bedrijf gebruik van een optie die onderdeel was van een eerdere overeenkomst met Alstom uit 2021, waarbij al een bestelling werd geplaatst voor 100 elektrische treinen van het type IC5. De uitbreiding brengt het totaal op 150 treinstellen.
De bestelling maakt deel uit van DSB’s grootschalige moderniseringsprogramma waarbij de huidige dieseltreinen uitgefaseerd worden. Het doel is om vóór 2030 volledig over te stappen op een elektrische treinvloot. De IC5 zal hierbij een centrale rol spelen en is bedoeld als vervanger van de IC3-, IC4-, IR4- en Øresund-treinen.
Volgens Jürgen Müller, directeur Strategie & Rollend Materieel bij DSB, onderstreept de bestelling de ambitie van DSB: "Met deze beslissing bevestigen we onze ambitie om een betrouwbare en toekomstbestendige elektrische vloot voor Denemarken op te bouwen. We blijven ervan overtuigd dat Alstom en de IC5-treinen de kwaliteit, consistentie en het comfort zullen leveren die onze reizigers verwachten."
IC5
De DSB heeft de trein IC5 genoemd omdat deze vijf rijtuigen heeft en omdat de naam een uitbreiding is van IC3 en IC4. Voor het onderhoud van de stellen worden er twee nieuwe werkplaatsen door de DSB gebouwd. Deze komen in Aarhus en Kopenhagen. De treinstellen zijn geschikt voor 25 kV spanning.
Het interieur van de nieuwe Deense IC5-trein biedt veel comfort met materialen uit de Deense ontwerptraditie, zoals licht essenhout. De trein heeft 300 zitplaatsen, met stoelen die achterover kunnen klappen, individuele armleuningen, leeslampjes en stopcontacten. Er is een aparte coupé voor koffie, thee en snacks. In de coupés en op de balkons zijn reisinformatieschermen aanwezig om reizigers op de hoogte te houden van de reis.
Eerste testritten in 2025
De eerste IC5-treinstellen worden in 2025 in Denemarken verwacht voor testritten. Na een periode van kwaliteitscontroles en goedkeuringen door de autoriteiten, zal het DSB-personeel getraind worden om met de nieuwe treinen te werken. De daadwerkelijke inzet in de reizigersdienst staat gepland voor 2027.
De IC5 is gebaseerd op de beproefde Coradia Stream-platform van Alstom, dat onder meer al in gebruik is in Italië (POP), Nederland (ICNG) en Duitsland. Voor de Deense markt wordt de trein aangepast aan nationale eisen en designtradities.
Inmiddels is er in het najaar van 2024 al een eerste treinstel van de IC5 in Tsjechië gesignaleerd voor testritten op de Ring van Velim.
Grootste treinorder in Deense geschiedenis
De aanschaf van de IC5-treinen is de grootste treinbestelling in de Deense spoorweggeschiedenis. Naast de levering zal Alstom ook verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de treinen, dat zal plaatsvinden in twee nieuwe werkplaatsen in Aarhus en Kopenhagen. Met de uitbreiding van de bestelling komt de totale waarde van het contract boven de 20 miljard Deense kronen (omgerekend 2,6 miljard euro) te liggen.
De uitbreiding van de IC5-bestelling past in een bredere strategie van DSB om de treinvloot te vernieuwen. De spoorwegmaatschappij investeert in moderne, elektrische treinen met als doel hogere betrouwbaarheid, lagere onderhoudskosten en meer comfort voor de reiziger.
De afgelopen jaren heeft de DSB al eerder diverse contracten met treinfabrikanten getekend voor de levering om hun vloot te moderniseren. Dit jaar zal de nieuwe EuroCity van de Spaanse treinbouwer Talgo in dienst komen, en de eerste testritten met de IC5 zullen tevens dit jaar van start gaan.
- 2018: Eerste bestelling van 26 EB-elektrische locomotieven bij Siemens (met optie op 16 extra).
- 2020: Bestelling van 8 EuroCity-treinsets bij Talgo. Eerste EB-locomotieven in reizigersdienst.
- 2021: Bestelling van 100 IC5-treinen van het type Alstom Coradia Stream bij Alstom.
- 2022: In totaal 42 EB-locomotieven geleverd en goedgekeurd.
- 2023: Uitbreiding van de Talgo-bestelling met 8 extra EuroCity-sets en 16 stuurstanden. Start van IC5-productie.