Startsein gegeven voor spoorverdubbeling en elektrificatie van Maaslijn

Na jaren van discussie en uitstel is afgelopen woensdag het officiële startsein gegeven voor de elektrificatie en sporenuitbreiding van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. De werkzaamheden zullen tot eind 2027 gaan duren.
Het startsein werd woensdag gegeven nadat drie gedeputeerden en een aantal directeuren in het bijzijn van een aantal genodigden op een rode knop hebben gedrukt. Tijdens het moment was er ook symbolisch een eerste portaal voor de bovenleiding geplaatst.
Staatssecretaris Thierry Aartsen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu, reageert verheugd: "Goed dat we nu echt meters maken, samen met de Provincies, de gemeenten, ProRail, Swietelsky en Arriva. Het is een mooi voorbeeld van hoe we met innovatie en goede samenwerking werken aan een toekomstbestendig spoor. Zo wordt reizen sneller, comfortabeler én beter voor onze leefomgeving.”
Ombouw Maaslijn
De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland, met dagelijks zo’n 22.000 reizigers. Door een gebrek aan ruimte op het spoor is het nu lastig om vertragingen en verstoringen goed op te vangen. ProRail werkt daarom, samen met de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vervoerder Arriva, diverse gemeenten en aannemer Swietelsky Rail Benelux, aan een ingrijpende modernisering van de Maaslijn. Het doel is een toekomstbestendige spoorlijn waarop meer én snellere treinen kunnen rijden.
Om dit te realiseren vinden verschillende werkzaamheden plaats. Zo wordt de gehele lijn door aannemer Swietelsky geëlektrificeerd en voorzien van bovenleidingen en onderstations. Op vier locaties (Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver) komt een tweede spoor, zodat treinen elkaar makkelijker kunnen passeren. Bochten worden ruimer gemaakt en op enkele plekken komen hogesnelheidswissels, zodat treinen sneller kunnen rijden. Tot slot worden ruim twintig overwegen aangepakt om de veiligheid te verbeteren.
Werkzaamheden in 2025
Dit jaar wordt er in ieder geval onder meer op de volgende momenten gewerkt. Ook in 2026 en 2027 gaan de werkzaamheden verder, waarbij er op de Maaslijn diverse tijdelijke stremmingen zullen zijn. De werkzaamheden voor in dit jaar zijn als volgt:
Week | Datum | Locatie werkzaamheden |
---|---|---|
Week 32 t/m 34 | zaterdag 9 augustus - maandag 18 augustus | Tussen Mook en Blerick |
Week 39 | zaterdag 27 september – maandag 29 september | Tussen Cuijk en Nijmegen |
Week 44 t/m 46 | zaterdag 1 november – maandag 10 november | Tussen Cuijk en Nijmegen |
Week 47 | zaterdag 22 november – maandag 24 november | Tussen Blerick en Venray & tussen Venlo en Roermond |
Week 47 t/m 49 | zaterdag 22 november – maandag 1 december | Emplacement Venlo |
Week 49 | zaterdag 6 december - maandag 8 december | Tussen Nijmegen en Cuijk |
Van begin tot realisatie
De uitbreiding en elektrificatie van de Maaslijn, waarvoor al in 2008 afspraken werden gemaakt, heeft vertraging opgelopen door wijzigingen in het project, met kostenoverschrijdingen als gevolg. Aanvankelijk was er 154,6 miljoen euro beschikbaar, waarvan 50 miljoen van het Rijk kwam. In 2019 werd dit verhoogd tot 213 miljoen euro. Het Rijk verhoogde zijn bijdrage naar 60 miljoen euro, terwijl Limburg, Noord-Brabant en Gelderland samen het overige bedrag financieren.
Met het extra budget wordt gewerkt aan de elektrificatie van het traject Nijmegen – Roermond en aan gedeeltelijke spoorverdubbeling. Hiervoor komen negen onderstations voor stroomvoorziening langs de route. Het project moet leiden tot een betrouwbaarder en sneller spoorvervoer, met meer capaciteit voor reizigers.
Hoewel de oplevering van de Maaslijn eerst voor 2024 gepland stond, werd dit uitgesteld vanwege onder meer materiaaltekorten, stijgende prijzen en de oorlog in Oekraïne. ProRail besloot in 2022 de aanbesteding te herzien. In oktober 2023 werd de opdracht gegund aan Swietelsky Rail Benelux. De afronding van het project staat nu gepland voor eind 2027.
De nieuwe elektrische treinen van het type Flirt, gebouwd door Stadler, zijn eerder dit jaar al geleverd en uitgetest. Inmiddels zijn deze weer terug de stalling in gegaan tot ze straks nodig zijn.