Stadler onthult nieuw vier-assig locomotiefconcept Euro DuFour

Het ontwerp van Stadler's Euro DuFour. (Foto: Stadler Rail)
Het ontwerp van Stadler's Euro DuFour. (Foto: Stadler Rail)

Op de vakbeurs Transport Logistic in München heeft treinfabrikant Stadler afgelopen week zijn nieuwe Euro DuFour-locomotiefconcept onthuld. Deze modulaire locomotief is bedoeld als alternatief voor de bestaande vier-assige locomotieven van zijn concurrenten. 

Het eerste spoorbedrijf dat interesse heeft getoond is het Zwitserse SBB Cargo, dat tijdens InnoTrans 2024 een raamovereenkomst tekende voor de levering van maximaal 129 multisysteem-elektrische locomotieven.

Uitvoeringen

De Euro DuFour wordt aangeboden in diverse elektrische uitvoeringen: 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz, 3 kV DC en 1,5 kV gelijkstroom. De wisselstroom-variant levert een vermogen van 7 MW. Er komen ook dual-mode uitvoeringen met een dieselmotor van 1 MW of een batterijpakket van 2 MW, zodat de locomotief ook op niet-geëlektrificeerde trajecten kan rijden. De maximale snelheid is afhankelijk van de uitvoering: 160 of 230 km/h, met een aanzetkracht van 350 kN.

Bij het ontwerp is gelet op lage operationele kosten, onder andere door het lichte monocoque frame van hogesterktestaal. De locomotief weegt minder dan 80 ton, waarbij de batterijvariant nog eens 10 ton extra toevoegt. De Euro DuFour voldoet aan de Europese TSI-normen en maakt gebruik van bewezen subsystemen en componenten. De cabine is uitgerust met klimaatregeling, ergonomische bediening, en is voorbereid op digitale automatische koppelingen en het toekomstige FRMCS-communicatiesysteem.

DuFour

De naam "DuFour" verwijst naar de Dufourspitze, de hoogste bergtop van Zwitserland en de op één na hoogste in West-Europa. Deze berg is vernoemd naar de Zwitserse ingenieur en militair Guillaume Henri Dufour, die onder meer de eerste nauwkeurige kaart van Zwitserland maakte. De naam is ook een knipoog naar het aantal assen: vier. Met dit concept willen ze de markt veroveren met een nieuwe locomotief die stevig moet gaan concurreren met de Traxx van Alstom en de Vectron van Siemens die momenteel het toonbeeld vormen met het Europese goederenvervoer.

Volgens het portfolio van Stadler zou de DuFour een opvolger worden van de bestaande EuroLight. De enige locomotief uit deze familie die al over vier assen beschikt.