Oud Rotterdams buffetrijtuig vindt nieuwe locatie in Houten

Een bijzonder staaltje herbestemming en duurzame innovatie heeft onlangs plaatsgevonden tussen Rotterdam en Houten. Adviesbureau PAS bv, gespecialiseerd in planeconomie en gebiedsontwikkeling, heeft een iconisch rijtuig van het voormalige restaurant Gare du Nord in Rotterdam aangekocht en op 6 juni 2025 per speciaal transport verplaatst naar Houten.
Het aangekochte treinstel vormde jarenlang een herkenbaar onderdeel van het Rotterdamse stadsbeeld als restaurantwagon van Gare du Nord, een veganistisch restaurant dat in 2024 de deuren sloot. Met het einde van die functie kwam er ruimte voor een nieuwe bestemming, en die vond het in Houten. Door het spoorwegrijtuig een tweede leven te geven als kantoor, verbindt PAS bv verleden, duurzaamheid en toekomst met elkaar. Het rijtuig is vorige week vrijdag overgebracht, en wordt momenteel ingericht.
Locatie
De treinwagon is inmiddels geplaatst naast het huidige kantoor van PAS bv, dat gevestigd is in het historische stationsgebouw van Houten. Daarmee is een unieke combinatie ontstaan van industrieel erfgoed, circulair bouwen en moderne werkruimte.
Volgens het adviesbureau laat dit project de manier zien waarop het verschillende ambities met elkaar bijeenbrengt. Zo spelen duurzaamheid en circulariteit een rol, omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaand materiaal. Ook is er sprake van erfgoed met een nieuwe functie, omdat het rijtuig ooit het iconische straalbeeld vormde in Rotterdam, en het nu in Houten een tweede leven heeft gekregen.
De plek waar het treinstel nu staat, is zelf overigens al erfgoed: het oude stationsgebouw van Houten werd eerder verplaatst en kreeg een nieuwe bestemming als kantoorruimte voorzien van 14 werkplekken en een vergaderruimte.
Het is niet voor het eerst dat oude spoorwegvoertuigen een herbestemming krijgen als kantoor. In 2024 werd een historische Railbus nog bij een bedrijf in Breda geplaatst.
Geschiedenis
In de late jaren tachtig bouwde de Deutsche Reichsbahn elf buffetrijtuigen, de zogenoemde ‘Lange Halberstädter’, door bestaande zitrijtuigen om te vormen. Bij de verbouwing maakten veel zitplaatsen plaats voor een keuken en voorraadruimte, terwijl tussen de overgebleven banken tafels werden geplaatst. Na de Duitse hereniging raakten de rijtuigen overbodig. Eén exemplaar, rijtuig 51 50 85-45 006-9, werd in 1997 door een Nederlandse horecaondernemer naar Uden gehaald en deed daar kort dienst als restaurant Oriënt Tjoek. Nadat het restaurant sloot, werd het rijtuig tijdelijk op een bedrijventerrein gestald.
In 2014 kreeg het rijtuig een nieuwe bestemming in Rotterdam, waar het werd opgeknapt en ingericht als bio vegan bistro Gare du Nord, vlak bij het oude Hofpleinstation. Uiteindelijk moest de zaak in augustus 2024 definitief sluiten wegens aanhoudende overlast en vandalisme. Kort daarna werd het rijtuig overgekocht en verhuisde het naar Houten. Zo heeft waarmee er een omvangrijke transformatie is doorgemaakt: van DDR-trein tot horeca en uiteindelijk tot kantoorruimte in Nederland, op een iconische locatie.