Talgo in onderhandeling met Deutsche Bahn over levering van minder ICE L treinstellen

 (Foto: Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer)
(Foto: Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer)

De Spaanse treinbouwer Talgo is in onderhandeling met Deutsche Bahn (DB) over het verminderen van bestelde aantal ICE L treinstellen. Dat schrijft de Spaanse economiesite ElEconomista. Aanhoudende vertragingen in de productie en leveringsproblemen zouden in de gesprekken genoemd worden.

Oorspronkelijk had DB 79 Talgo treinen besteld van het type Talgo-320, maar vanwege aanhoudende vertragingen in productie en levering wordt nu gesproken over een reductie naar 60 treinen. De CEO van Talgo, Gonzalo Urquijo, bevestigde deze gesprekken en gaf aan dat "alles op tafel ligt", en dat er gesproken wordt over het aantal treinen, leveringsdata, onderhoudstermijnen en andere voorwaarden. De Deutsche Bahn kon helaas geen reactie geven over de lopende gesprekken.

Vertraging

De vertragingen hebben een aanzienlijke impact gehad op de oorspronkelijke planning. De eerste treinen zouden in december 2024 ingezet worden op de route Berlijn-Amsterdam, maar vanwege vertraging in de toelating en door achterstanden in de productie is dit uitgesteld tot minstens de tweede helft van 2025 - en dan alleen voor binnenlands gebruik in Duitsland.

In Nederland is de toelating vertraagd vanwege de hoge aslast van de treinstellen. Wel wordt er inmiddels ijverig binnen de Nederlandse landsgrenzen, en ook daar buiten, getest met dit type trein. Hierbij wordt de trein getrokken door een Siemens Vectron locomotief.

Maatregelen van Deutsche Bahn

Ondertussen heeft Duitse vervoerder andere maatregelen getroffen, zoals het inzetten van de ICE-3neo vanaf eind dit jaar als tijdelijke vervanging van de huidige getrokken rijtuigen in de IC Berlijn. Ook heeft de DB eerder in het fabricage-proces van de ICE L nog de mogelijkheid er in geschoten om de nieuwe Talgo-rijtuigen ook door onder andere Siemens Vectron locomotieven te kunnen laten trekken, zodat er niet afgewacht hoeft te worden op de bijpassende Talgo-locomotieven.

Productieproblemen

De productieproblemen treffen niet alleen de rijtuigen, die gebouwd worden in de Spaanse Talgo-fabrieken in Las Matas en Rivabellosa, maar vooral ook de speciale Talgo-locomotieven van de serie 105, waarvan levering pas in 2026 wordt verwacht. De situatie heeft ertoe geleid dat DB het vertrouwen in tijdige levering heeft herzien en alternatieve oplossingen overweegt, met name voor de geplande internationale verbindingen met Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken. Momenteel zijn er al enkele locomotieven in Duitsland aangekomen voor de toelating, al is dit een procedure die nog vele maanden in beslag zal nemen.

De vertragingen hebben ook financiële gevolgen voor Talgo. In het eerste kwartaal van 2025 gaf het bedrijf toe dat de productie minder voortgang boekte dan gepland, wat leidde tot stijgende kosten. Talgo heeft inmiddels zijn financiële verwachtingen voor het hele jaar ingetrokken vanwege de aanhoudende onzekerheden. De Talgo-230, ook bekend als ICE L in Duitsland, is speciaal ontwikkeld voor de Deutsche Bahn en heeft een lage instapvloer, een capaciteit van 562 passagiers en een topsnelheid van 230 kilometer per uur.

Overige bestellingen

De trein is inmiddels ook door de Deense vervoerder DSB aangeschaft die er 16 treinstammen van heeft aangeschaft. Ook heeft FlixTrain onlangs 65 treinstellen van dit type aangeschaft, waarvan er momenteel 30 stuks zeker gebouwd kunnen worden met het beschikbare geld.