Arriva wint concessie voor openbaar vervoer in Twente

Een Lint-trein van Keolis op station Hengelo. (Foto: Rob Dammers)
Een Lint-trein van Keolis op station Hengelo. (Foto: Rob Dammers)

Vervoersbedrijf Arriva heeft de concessie gewonnen voor de exploitatie van het openbaar vervoer in Twente. Dit betekent ook dat vanaf december volgend jaar de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal ook aan Arriva wordt gegund. Momenteel rijdt Keolis onder de naam Blauwnet op deze lijn met Lint-treinstellen. De exploitatie zal voor vier jaar gelden en kan nog eens een jaar verlengd worden.

Met de concessie is een subsidie van circa 27,5 miljoen euro per jaar gemoeid. "We hebben er echt alles aan gedaan, maar uiteindelijk moet je wel de beste zijn om te winnen", zegt Arriva-directeur Hettinga.

Nieuwe concessie

De nieuwe concessie die op zondag 10 december 2023 in zal gaan moet gaan zorgen voor 100 nieuwe elektrische bussen die in Europa gefabriceerd zullen worden. Voor Keolis zal dit een kleine sneer zijn naar hun bestelling elektrische bussen uit China die vaak geplaagd werden door de vele problemen.

Een van de speerpunten van de concessie is zero-emissie en een dienstregeling waarbij zowel de bussen als de treinen op elkaar afgestemd zijn. Arriva hoopt in het openbaar vervoer een 'slim netwerk' op te starten in gebieden waar weinig openbaar vervoer is, zodat reiziger toch vervoerd kunnen worden. Ook zullen de 450 personeelsleden van Keolis overgaan naar Arriva. Hoewel daar sprake is van personeelstekort verwacht Arriva bij een eventueel tekort een jaar nodig te hebben om extra mensen te werven.

Treinmaterieel

Het is nog onbekend wat de nieuwe concessie zal betekenen op de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Hettinga noemt het tegenover RTV Oost een mogelijkheid dat batterijtreinen op dit traject zullen rijden. "Onderdeel van onze bieding is een maximale inspanning om tot verduurzaming van het spoor te komen." Al eerder heeft het vervoersbedrijf al proeven met een WINK-trein gedaan die op batterijen reed.

Keolis

Keolis, het vervoersbedrijf nu momenteel de exploitatie in Twente uitvoert noemt de uitlag een "teleurstelling". Alex Rentier, topman van Keolis Nederland: “We zijn al jaren vervoerder in Twente en hebben als organisatie binding met de regio. Daarnaast is de goede service die we hier al jaren bieden een stabiele factor voor de tevredenheid van de opdrachtgever en reizigers. Dat blijkt wel uit het feit dat Twents in 2018 is uitgeroepen als beste streekvervoerder van Nederland. Het is dan ook erg jammer dat wij dit contract na tien jaar niet kunnen blijven voortzetten."