SGB maakt grote stap voor de bouw van een nieuwe historische museumhal

Er komt een grote museumloods voor de Stoomtrein Goes-Borsele. De gemeente en de provincie hebben aangegeven dat ze zullen mee financiëren aan de Treinenfabriek. De nieuw te bouwen hal is afkomstig van de vroegere fabriek van treinbouwer Allan uit Rotterdam.

Een overdekte hal waarin al het museummaterieel kan worden bewaard is een langgekoesterde wens van de stichting. Vijf jaar geleden maakte de SGB een grote slag om de oude treinfabriek van Allan uit 1916 op de kop te tikken die op dat moment eigendom was van de Rotterdamse vervoerder RET. De zoektocht heeft vijftien jaar geduurd. Vanwege nieuwbouwplannen werd de loods gesloopt, en voor 250.000 euro overgedragen aan de SGB die hulp kreeg van het Mondriaanfonds. Momenteel ligt het geraamte van de fabriek in delen opgeslagen op hun terrein.

Treinenfabriek

De nieuwe loods zal de Treinenfabriek genoemd worden. Het materieel van de SGB materieel hoeft straks niet meer buiten te staan, en ook kunnen bezoekers straks bij regenachtig weer droog de collectie van de stichting bekijken. "Bij elk museum hangen de schilderijen binnen, maar wij moeten de rijtuigen - onze schilderijen - nu nog buiten zetten", zei SGB-voorzitter Niels Bax eerder tegenover de PZC.

De bouw van de nieuwe hal zal 3 à 4 miljoen euro gaan kosten. "Bij drie miljoen praten we over een sobere variant, maar wil je een wat meer aangeklede variant, met bijvoorbeeld betere isolatie, dan ga je richting de vier miljoen", zegt Bax tegenover de PZC. "Dat laatste heeft onze voorkeur, want in dat geval wordt het gebouw aantrekkelijker voor bijvoorbeeld exposities, lezingen en misschien zelfs feesten."

Het is voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis dat een groot historisch bouwwerk in Nederland wordt afgebroken en op een nieuwe plek weer herbouwd wordt. Naar verwachting zal de hal in 2025 geopend worden.

Seinportaal

Niet alleen werd er vandaag bij de SGB een champagnefles ontkurkt voor de ontwikkeling van de Treinenfabriek, maar ook heeft de stichting op hun terrein een historische seinbrug over hun sporen geplaatst.

De seinbrug, die oorspronkelijk tussen Bilthoven en Den Dolder stond, werd in de afgelopen periode grondig gerestaureerd, gestraald, gespoten en weer van armseinen en bekabeling voorzien. In de nabije toekomst kunnen de seinen door bezoekers bediend kunnen worden vanuit het seinhuis, stelt de stichting.