Stoomtrein Goes-Borsele neemt voormalige NS-1200 locomotief over

De voormalige NS-locomotief op de sporen van het emplacement van Blerick. (Foto: Martijn)
De voormalige NS-locomotief op de sporen van het emplacement van Blerick. (Foto: Martijn)

De Stichting Stoomtrein Goes-Borsele heeft er een nieuwe aanwinst bij. Het gaat om een elektrische voormalige NS-locomotief uit de 1200-serie die al tijden in Blerick stil staat en nodig onderhoud nodig heeft om weer in oorspronkelijke staat te kunnen uitblinken.

De locomotief met het nummer 1218 heeft twee jaar lang in de buitenlucht op het emplacement van Blerick gestaan, en heeft dringend cosmetisch onderhoud nodig. Eerst leek het erop dat de locomotief een vaste plek zou krijgen in de Spoorzone Tilburg, maar inmiddels is duidelijk dat dit niet doorgaat en dat de SGB in Goes de locomotief over zal nemen en op zal knappen. Dat laatste is hard nodig omdat er veel slechte plekken op de buitenkant zouden zitten.

Tentoonstelling SGB

De bedoeling is dat de locomotief een plek zal krijgen in een tentoonstelling over de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Uiteindelijk zal de locomotief ook een overdekte stalling krijgen. Het conserveringswerk waaraan de KLOK / Werkgroep1501 werkte zal door SGB voltooid worden en het voertuig zal daarbij haar bruine kleur van de afleveringstoestand uit 1952 behouden.

Op zondag 10 juli is de locomotief door de Stichting 2454 CREW uit Blerick opgehaald, waarbij de MotorPost werd ingezet, en met een snelheid naar 60 kilometer per uur naar Goes werd overgeplaatst. De lage snelheid was verplicht omdat de 1218 een defecte, maar wel gestabiliseerde, steunlager heeft. Vanwege dit defect werd de locomotief al in april 2003 aan de kant gezet.

Geen plek voor Spoorzone Tilburg

Aanvankelijk zou de locomotief naar de Spoorzone Tilburg gaan, waar vroeger de NS-werkplaats heeft gestaan. Omdat de 1218 voorzien was van asbest is het plan niet doorgegaan. De gemeente Tilburg stelde als eis dat het voertuig asbestvrij werd opgeleverd, maar omdat de asbest in de rijweerstanden zit, en deze niet zonder hoge kosten verwijderd en gesaneerd kon worden is er besloten om de 1225 (de voormalige 1252) aan Tilburg aan te bieden. Deze heeft tijdens een revisie in Tsjechië al een asbestbehandeling gehad waardoor deze een geschiktere kandidaat is.